مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۸

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ارتقا کیفیت آموزش مجازی در بحران کووید-۱۹ با استفاده از تکنیک DANP
چکیده فارسی مقاله هدف: آموزش و فناوری شاخصی کلیدی و ارزشمند است که می‌بایست در دوران ابتلای جامعه بشری به ویروس کووید-19 مدنظر متولیان امر قرار گیرد. امروزه تدبیر و برنامه‌ریزی برای عدم ایجاد فاصله علمی و وقفه آموزشی نیازمند شناخت مشکلات موجود و ایجاد بسترهای لازم و ارتقای کیفیت آموزش است که موجب دوام و قوام بنیه علمی کشور می‌گردد. روش‌ها: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع ماهیت داده‌ها، تحقیقی کمی و از حیث زمانی پژوهشی مقطعی به شمار می‌آید. نمونه آماری، 10 نفر از اساتید آشنا با مبحث آموزش مجازی با حداقل ده سال سابقه حضور در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بوده‌اند. شیوه انتخاب خبرگان نیز، هدفمند و به ‌صورت گلوله برفی بوده است. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مبتنی بر روش DANP استفاده شد. نرخ ناسازگاری پرسشنامه‌ها برابر با 0/03 بوده و پایایی آن‌ها تأیید شد. داده‌های جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار Excel مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: براساس نتایج به‌دست ‌آمده؛ کنشگرهای دانش و مهارت‌های الکترونیکی با وزن 0/12، حمایت و پشتیبانی سازمانی با وزن 0/105 و زیرساخت و کیفیت سیستم با وزن 0/103 تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر ارتقا کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌باشند. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل سازمانی و آموزش و فناوری از اهمیت بیشتری نسبت به عامل فردی برخوردارند. لذا اهتمام مدیران و مجموعه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در این حوزه می‌تواند در نیل به اهداف مدنظر نقش شایان توجهی ایفا نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتقا کیفیت آموزش، آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی، آموزش پزشکی، کووید-19.

عنوان انگلیسی Identifying and ranking the factors affecting the quality of virtual education during COVID-19 crisis using DANP technique
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Education and technology are the key indicators that should be taken into account during the infectious pandemic of human society with Covid-19. Preventing scientific and educational gaps requires recognition of the present problems, modifying necessary conditions and improving the quality of education, which lead to the durability and consistency of the country's scientific strength. Methods: The present study was a cross-sectional quantitative research in terms of applied purpose, descriptive method and the nature of the data.  The statistical sample consisted of 10 professors familiar with virtual education with at least ten years of experience in Hormozgan University of Medical Sciences. They were selected through purposeful sampling in the form of snowballs. A DANP-based questionnaire was used to collect the data. The incompatibility rate of the questionnaires was 0.03 and their reliability was confirmed. The collected data were analyzed by Excel software. Results: The results revealed that the most effective factors of improving the quality of virtual education in Hormozgan University of Medical Sciences are activists of electronic knowledge and skills with a weight of 0.12, organizational support with a weight of 0.105, and infrastructure and system quality with a weight of 0.103. Conclusion: Organizational factors, education and technology are more important than individual factors. Therefore, managers' and decision-makers' efforts in this area can play a significant role to achieve the desired goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education Quality Improvement, Virtual Education, E-Learning, Medical Education, Covid-19.

نویسندگان مقاله اردلان فیلی | Ardalan Feili
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.

امید جباری | Omid Jabari
دانشگاه آزاد اسلامی

مهدی صفایی | Mahdi Safaei
دانشگاه آزاد اسلامی

عباس ثابت | Abass Sabet
Department of Management, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran.
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-376-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات