رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۲، شماره ۸۵، صفحات ۴۹-۷۹

عنوان فارسی تجارب زیسته دانشجویان از پیامدهای قرنطینه خانگی در همه‌گیری کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله مقد‌‌‌‌مه: روایت بیماری انسان، روایت هراسها، تنهاییها و تهدیدهایی است که بسان طاعون بر زندگی آوار می‌شوند و انسان هراسان را به کنج انزوا و فاصله‌گیری از جامعه و تن‌دادن به قرنطینه سوق می‌دهند. یکی از بیماریهای نوپدید عصر حاضر ویروسی از خانواده کروناویروسها به نام کووید-19 است. گسترش بسیار سریع این بیماری از مهم‌ترین ویژگی این ویروس بوده و تعداد زیادی از کشورهای دنیا را با چالشهای بزرگ روان‌شناختی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی مواجه کرده است. روش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای قرنطینه خانگی در همه‌گیری کووید-19 انجام شد. مشارکت‌کنندگان تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل روایت انجام گرفت. اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه‌های روایتی نیمه‌ساختاریافته در فضای مجازی با 24 نفر از دانشجویان که تجربه حداقل 10 روز قرنطینه در خانه را داشتند و از اطلاعات کافی درباره موضوع پژوهش برخوردار بودند، جمع‌آوری شد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری هدفمند بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) استفاده شد. یافته‌ها: چهار مضمون اصلی ترس از بیماری، محرومیت و ملال، تردیدهای فکری و عملی و دغدغه‌های تحصیلی و شغلی از پیامدهای قرنطینه خانگی بودند. بحث: گرچه قرنطینه خانگی یکی از روشهای کنترلی و پیشگیرانه از گسترش بیماریهای عفونی در کنار سایر روشها است؛ اما همواره از مهم‌ترین چالشهای پیش روی افراد در زمان شیوع این نوع بیماری و از جمله دلایل نگرانیها و مشکلات افراد در قرنطینه خانگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل روایی، قرنطینه خانگی، همه‌گیری، کووید-19

عنوان انگلیسی The Analysis of the College Students Lived Experience of the consequences of Quarantine during Covid-19 Pandemic: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:The narrative of human disease is a story of fears and loneliness and threats that are destroyed like a plague on their lives and the frightened human being to the corner of isolation. One of the emerging diseases of the present age is a virus from the coronavirus family called Covid-19. The rapid spread of the disease is one of the most important features of the virus, and many countries around the world face major psychological, economic, religious, and political challenges. Method: The aim of this study was to identify the effects of quarantine during Covid-19 pandemic. The statistical population of the present study included Master's degree students of Allameh Tabataba'i University in Tehran. This study was conducted with a qualitative approach and narrative analysis method. The data was collected through semi-structured narrative interviews in virtual space with 24 graduate students of Allameh Tabataba'i University in Tehran who had at least 10 days of quarantine experience and had sufficient information about the study topic. The sampling method in this study was targeted theoretical sampling. Brown and Clark's thematic analysis method (2006) was used to analyze the data. Findings: The four main themes of fear of illness, deprivation and boredom, intellectual and practical doubts and academic and occupational concerns were extracted from the collected qualitative data. Discussion: Home quarantine is one of the control and preventive methods of the spread of infectious diseases along with other methods, but at the same time, the concerns and problems of people in home quarantine were always one of the most important challenges during the outbreak of this disease.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Narrative analysis, Quarantine, pandemic, Covid-19

نویسندگان مقاله وحید مصطفی پور | vahid mostafapour
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabataba’i, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

منصوره نیکوگفتار | mansooreh nikoogoftar
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam-e- Noor University, Tehran, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

جواد چنگی | javad changi
Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1595-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کیفیت زندگی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات