نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۵، شماره ۱۳۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با رفتارهای مراقبتی پرستاران مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رفتارهای مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است.  ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندی­های پرستاران تابع عوامل و شرایط برون سازمانی و درون سازمانی متعددی است. مدیران پرستاری با انتخاب سبک رهبری مناسب باعث افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم­گیری­ها و تفویض ­اختیار به آنان، کمک به توانمند­سازی آنان، ایجاد انگیزه کاری، افزایش رضایت ­شغلی و کاهش تنش و بهبود عملکرد تیم درمان می­شود و در نتیجه کیفیت مراقبت و سطح سلامت جامعه را حفظ و ارتقا می­دهند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با رفتارهای مراقبتی پرستاران در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1399 و از دید پرستاران شاغل در این مراکز، انجام شد. روش­­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ­_ همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1399 انجام شد. دیدگاه 214 نفر از پرستاران شاغل [w1] در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نوع سبک رهبری و رفتارهای مراقبتی با استفاده از پرسشنامه سبک رهبری  MLQو پرسشنامه رفتار مراقبتی WOLFجمع آوری شد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به صورت خود گزارش دهی بود و مدت زمان جهت تکمیل آنها حدود 20 الی 30 دقیقه در نظر گرفته شد. جمع آوری داده­ها از اردیبهشت 1400 شروع شد و در مرداد 1400 به پایان رسید. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و  آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار ) و آمار استنباطی ( t مستقل، آنالیز واریانس ) انجام شد و سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.  یافته­ ها: بیشترین میانگین مربوط به بعد دانش و مهارت حرفه­ای ( 0/66± 5/17)، و کمترین بعد احترام قایل شدن برای سایرین (0/64 ± 4/71) بود و نشان دهنده این است که بعد جسمانی مراقبت بیش از بعد روانی مراقبت توجه شده است. نتایج نشان دهنده ارتباط معنی­دار آماری بین بعد احترام قائل شدن برای سایرین با رهبری عدم مداخله بود (029/ p=). سبک رهبری تحول­گرا ( 0/82± 3/34) سبک غالب در مدیران پرستاری بود و بین رفتارهای مراقبتی با سن (0/032 p=) و سابقه کار (0/003 p=) ارتباط معنی­دار آماری وجود داشت. نتیجه­ گیری: توصیه می شود پرستاران ضمن حفظ دانش و مهارت خود و استمرار در افزایش دانش حرفه­­ای، بیشتر به جنبه­های ارتباطی و عاطفی مراقبت توجه کنند. آموزش و بکارگیری سبک رهبری تحول­گرا توسط مدیران پرستاری مد نظر قرار گیرد، زیرا در این سبک رهبری وجود چشم انداز واقع بینانه و مشارکت پرستاران در تصمیم گیری­ها و توجه به نیازهای فردی کارکنان، امکان توسعه و توانمندسازی پرستاران در جهت برقراری ارتباط محترمانه را فراهم می­نماید.
 [w1]214نفر بودند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت، رفتارهای مراقبتی، رهبری، سبک رهبری، پرستار، مدیر پرستاری

عنوان انگلیسی The Relationship Between Leadership Style of Nursing Managers and Caring Behaviors of Nurses in Selected Educational and Medical Centers of Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Caring behaviors are the main essence of nursing actions. Creating a favorable clinical environment for the use of nurses' capabilities is subject to many external and internal organizational factors and conditions. By choosing the appropriate leadership style, nursing managers increase the participation of employees in decision-making and delegation of authority to them, help empower them, create work motivation, increase job satisfaction and reduce tension and improve the performance of the treatment team. And as a result, they maintain and improve the quality of care and the health level of the society. This study was conducted with the aim of determining the relationship between the leadership style of nursing managers and the caring behaviors of nurses in the selected medical training centers of Iran University of Medical Sciences in 2019 and from the perspective of the nurses working in these centers. Methods: The current research was a descriptive correlational study that was conducted cross-sectionally in 2019. The views of 214 nurses working in selected medical training centers of Iran University of Medical Sciences were collected about the type of leadership style and caring behaviors using the MLQ leadership style questionnaire and the WOLF caring behavior questionnaire. The information was collected through a self-report questionnaire and the time required to complete them was about 20 to 30 minutes. Data collection started from May 1400 and ended in August 1400. Data analysis was done using SPSS version 16 statistical software and descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t, analysis of variance) and significance level was considered less than 0.05. Findings: The highest mean was related to the dimension of professional knowledge and skill (5.17 ± 0.66), and the lowest was the dimension of respect for others (4.71 ± 0.64), which indicates that the physical dimension of care is more than The psychological dimension of care has been taken into account. The results showed a statistically significant relationship between the dimension of respecting others and non-interference leadership (p=029). Transformational leadership style (3.43±0.82) was the dominant style in nursing managers and there was a statistically significant relationship between caring behaviors with age (p=0.032) and work experience (p=0.003). Conclusion: It is recommended that nurses pay more attention to the communication and emotional aspects of care while maintaining their knowledge and skills and continuing to increase their professional knowledge and continue to provide it. The training and application of transformational leadership style by nursing managers should be considered, because in this leadership style there is a realistic vision and the participation of nurses in decisions and attention to the individual needs of employees, the possibility of developing and empowering nurses in order to communicate. It provides respectful
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Care, Caring Behaviors, Leadership, Leadership Style, Nurse, Nursing Manager

نویسندگان مقاله تهمینه صالحی | Tahmine Salehi
Nursing Care Research Center, Department of Nursing Management, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

حمید حقانی | Hamid Haqqani
Biostatistics, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

مرضیه سلطانی | Marziyeh Soltani
School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3069-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات