آرشیو توانبخشی، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم سوم فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور- بیتز (CDI-III) در کودکان ۳۰ تا ۳۷ ماهه فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله هدف:مهارت‌های اولیه زبان، پیش‌بینی کننده‌ی مهارت‌های زبان و سوادآموزی در آینده است. به همین دلیل غربالگری و ارزیابی مهارت های زبانی در سنین اولیه کودکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش‌های کارآ و هزینه-اثربخش ارزیابی مهارت‌های زبانی کودکان در سنین اولیه کودکی استفاده از ابزارهای مبتنی بر گزارش والدین است. از میان آن‌ها، «فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور-بیتز (CDI)»پرکاربردترین ابزاری است که در بیش از 70 زبان زنده دنیا مورداستفاده قرار گرفته است. هدف اصلی این مطالعه تدوین فرم سوم CDI (CDI-III) به زبان فارسی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی شامل روایی صوری، محتوایی و ثبات درونی برای کودکان 30 تا 37 ماهه فارسی‌زبان ایرانی بود. روش بررسی:در یک مطالعه مقطعی روش­شناختی از نوع اعتبارسنجی ابزارها، نسخه بومی سازی شده CDI-III به زبان فارسی تهیه شد. در مرحله اول، فرم، به فارسی تطبیق داده شد و از روش دلفی برای تعیین لیست گویه های نیمه‌نهایی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی فرم فارسی از طریق نظرسنجی از ده نفر از آسیب‌شناسان گفتار و زبان با حداقل سه سال سابقه‌ی کار بالینی درزمینه اختلالات و رشد زبان کودک انجام شد. فرم نهایی بر اساس نتایج نسبت روایی محتوایی CVR و شاخص روایی محتوایی CVI گویه ها تدوین شد. فرم نهایی شامل سه بخش واژگان، جملات و استفاده از جملات بود. از والدین 356 کودک 30 تا 37 ماهه فارسی‌زبان که به‌صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از مراکز بهداشت شهر اصفهان انتخاب شده بودند، خواسته شد تا فرم را کامل کنند. ثبات درونی با ضریب کودر-ریچاردسون و همبستگی با ضریب اسپیرمن موردبررسی قرار گرفت. یافته‌ها:در فرم نهایی، گویه هایی که از مقادیر CVI بیشتر یا مساوی 7/0 و CVR بیشتر یا مساوی 6/0 برخوردار بودند باقی ماندند و سایر گویه ها براساس پیشنهادات اعضا پنل تخصصی و توسعه دهندگان فرم، بازبینی یا حذف شدند. در نهایت فرم CDI-III فارسی شامل 100 واژه، 22 جفت جمله و 16 سؤال درباره‌ی استفاده از جملات بود. برای بررسی ثبات درونی،تعداد 356 کودک (میانگین سنی= 34/03 ماه ± 2/12 انحراف معیار) وارد مطالعه شدند.بر اساس دستورالعمل CDI-III انگلیسی، داده ها به تفکیک چهار گروه سنی در بازه­های دوماهه 31-30، 33-32، 35-34 و 37-36  دسته بندی شدند. ثبات درونی کل فرم برابر با 0/97 و ثبات درونی بخش واژگان، جملات و استفاده از جملات به ترتیب 0/98، 0/88 و 0/88به دست آمد. مقادیر همبستگی اسپیرمن بین نمرات بخش‌های فرم با هم و هر بخش با سن نشان داد بین بخش‌های فرم، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین سن و نمرات هر سه بخش فرم همبستگی مثبت و معنی‌داری مشاهده‌ شد که به معنای حساسیت فرم نسبت به افزایش تعداد واژگان بیانی، افزایش پیچیدگی دستوری جملات و استفاده مناسب از جملات با افزایش سن است. نتیجه‌گیری:فرم CDI-III فارسی از روایی صوری، محتوایی و ثبات درونی خوبی برخوردار است به طوری که می توان از آن به عنوان غربالگری کفایت زبانی کودکان 30 تا 37 ماهه فارسی‌زبان استفاده کرد. از نمرات میانگین و انحراف معیار ارائه شده در این مطالعه می توان برای مقایسه کودکانی که مشکوک به نقائص زبانی در این محدوده سنی هستند، بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فهرست تکامل برقراری ارتباط، غربالگری، خواص روان سنجی، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Psychometric properties of the MacArthur-Bates communicative development inventories – III (CDI-III) in 30 to 37 months old Persian-speaking children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Early language skills predict the child's future language skills and literacy. So, screening and assessment of speech and language at an early age is important. One of the cost-effective way of child's communication assessment is through parents reporting tools. MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (CDI) are the most widely used forms that have been appliedby professionals in more than 70 live languages around the world to screen children's communication skills. The main purpose of this study was to providethe Persian edition of the third form of CDI (CDI-III) and determining its psychometric properties including face and content validity and internal consistency in 30 to 37 months old Iranian Persian-speaking children. Method and Materials:In a cross-sectional methodological study of instrument validation, a Persian adapted form of CDI-III was developed. At first the English form adapted to Persian and a Delphi method was used to provide the initial list of the items. The face and content validity were examined by asking the opinion often Persina-speaking speech and language pathologists with at least three years of clinical experiencein the field of child speech/language development and disorders. The final form was compiled based on the results of the content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) of the items. The final form consisted of three sections including vocabulary, sentences, and use of sentences. The parents of 356 Persian-speaking children aged 30 to 37 months who were recruited by multi-stage cluster random sampling from health centers in Isfahan city were asked to complete the form. Internal consistency was assessed by Kuder-Richardson coefficient and correlation was examined by Spearman coefficient. Results: The items with CVIs greater than or equal to 0.7 and CVRs greater than or equal to 0.6 remained, and other items were reviewed or removed based on the suggestions of panelists and developers. The final form included 100 words, 22 pairs of sentences and 16 questions about use of sentences. A total of 356 children (mean age = 34.03 months ± 2.12 standard deviation) were included in the study. According to the English CDI-III guidelines, the data were divided into four age groups with two-months intervals, i.e. 31-30, 33-32, 35-34, and 37-36. The internal consistency of the whole form was 0/97 and internal consistency of vocabulary, sentences, and sentence usage were calculated as 0/98, 0/88, and 0/88 respectively. Spearman correlation values between the scores of the form sections together and each section with age indicated that there was a positive significant correlation between allsections of the form. Also, the positive significant correlation between age and all three parts showed that the number of expressive words, the grammatical complexity of sentences, and the proper use of sentences increase with age. Conclusion:The Persian CDI-III form possesses good face and content validity and internal consistency to be used as a valid tool for screening  language competence of 30-37 month old Persian-speaking children. The results of mean and standard deviation of the current study can be used as a comparison for screening children who are suspected of being language deficient.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communicative Development Inventory, Screening, Psychometric properties, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله فرزانه مختاری | Farzaneh Mokhtari
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.

یلدا کاظمی | Yalda Kazemi
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه گفتاردرمانی، استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.

آوات فیضی | Awat Feizi
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران

فیلیپ دیل | Philip Dale
Department of Speech and Hearing Sciences, University of New Mexico, United States of America.
علوم گفتار و شنوایی، دانشکده علوم گفتار و شنوایی، دانشگاه نیومکزیکو، آمریکا.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3166-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات