|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
میانگین طول گفتهی واجی در کودکان طبیعی ۴۸-۶۰ ماهه فارسی زبان با لهجهی اصفهانی: مقایسهی نمونه های روایت داستان و محاوره |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: میانگین طول گفتهی واجی (PMLU)، مقیاسی کمّی جهت ارزیابی مهارت واجشناختی است و در مطالعات رشدی، بهعنوان معیاری تشخیصی و بالینی در رشد واجشناختی مطرحشده است که میتواند میزان اثربخشی مداخله را نیز نشان دهد. PMLU مقیاسی در سطح کلمه است که میتواند بر اساس کلمات آوانگاری شده در نمونه گفتار کودک محاسبه شود. PMLU با نمره دهی تکتک همخوانها و واکههای کلمات تولیدشده توسط کودک و کلمات هدف در تولید معیار بزرگسالان بومی زبان محاسبه میشود. نسبت مجاورت کل کلمه (PWP)، یکی دیگر از مقیاسهای کمّی واجی است که بر اساس نسبت PMLU کلمات تولیدشده به هدف محاسبه میشود و بهصورت غیرمستقیم بیانگر قابلیت وضوح گفتار است. با توجه به وجود تفاوتهای ساختارهای هجایی و واجی در زبانهای مختلف، این مقیاس باید مختص هر زبان، مطالعه شود. مقیاس PMLU بهطور خاص برای ارزیابی گفتار خودانگیخته طراحیشده است. روشهای ارزیابی گفتار خودانگیخته به دلیل توانایی نشان دادن رشد طبیعی پیچیدگی کلمات و توجه به اثر مهارتهای صرفی، نحوی، افزایش طول و پیچیدگی کلمات، روشهای ارزشمندی هستند. با توجه به اینکه در زبان فارسی میانگین طول گفته واجی بررسی نشده است و در مطالعات در خصوص حساس بودن این مقیاس به رشد تناقضهایی مشاهده میشود، این مطالعه باهدف به دست آوردن مقادیر PMLU و PWP در کودکان 48 تا 60 ماهه فارسیزبان با لهجهی اصفهانی، مقایسهی آنها در دو نوع نمونهگیری روایت داستان و محاوره و همچنین بررسی حساس بودن مقیاس PMLU به رشد انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مشاهدهای است که بهصورت تحلیلی- مقطعی در سال 1395 به مدت یک سال در شهر اصفهان اجرا شد. در بخش روایت داستان 100 کودک طبیعی شامل 51 پسر و 49 دختر و در بخش محاوره 67 کودک شامل 32 پسر و 35 دختر با بازهی سنی 48 تا 60 ماه شرکت کردند. این کودکان از بین 261 مهدکودک تحت نظارت سازمان بهزیستی استان اصفهان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تکمیل فرم رضایتنامه و بررسی معیارهای ورود، نمونه گفتاری روایت داستان و محاوره جمعآوری شد. صدای همه کودکان، در یک اتاق ثابت و با نرمافزار یکسان Clear Record Lite-v2.1 ضبطشده است. 50 کلمه اول هر نمونه گفتاری، توسط ارزیابها آوانگاری شد. درنهایت مقادیر PMLU هدف و PMLU کودک، به ترتیب بر اساس گفتار بزرگسالان فارسیزبان با لهجهی اصفهانی و بر اساس تولید هر کودک، با استفاده از فرمول محاسبه شد. برای بررسی توافق بین ارزیابها، هرکدام از ارزیابها %20 کل نمونههای گفتاری را بهصورت تصادفی مجدداً آوانگاری کردند و میانگین PMLU کودک و PMLU هدف را محاسبه کردند. نمرات شرکتکنندگان به تفکیک داستان و محاوره وارد نرمافزار SPSS16 شد. برای بررسی توزیع دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد که متناسب با توزیع دادهها برای مقایسه مقیاسها از آزمونهای t زوجی و ویلکاکسون و برای بررسی همبستگیها از آزمونهای پیرسون و اسپیرمن استفاده گردید. یافتهها: مقیاسهای PMLU کودک و PMLU هدف و PWP به تفکیک روش نمونهگیری روایت داستان 794/8، 811/8، 998/0 و محاوره به ترتیب 068/9، 093/9، 998/0 بدست آمد. نتایج آزمونهای همبستگی، میان سن و مقیاس PWP داستان (308/0r=) و محاوره (313/0r=) همبستگی معنادار نشان دادند. مقایسه PMLU کودک در روایت داستان و محاوره، نشاندهندهی رابطهی معنادار مقیاس PMLU کودک در دو روش نمونهگیری بود (000/0=P). همچنین مقایسه PMLU هدف در دو روش روایت داستان و محاوره، معنادار بود (000/0=P) اما PWP در این دو روش، تفاوت معناداری نشان نداد (973/0=P). توافق بین ارزیابها %70 بدست آمد. نتیجهگیری: میانگین نمرات PMLU بالاتر در زبان فارسی نسبت به مطالعه مشابه، میتواند به علت تفاوتهای زبان فارسی و لهجه اصفهانی باشد. همچنین نبود رابطهی معنادار در PWP داستان و محاوره، احتمالاً نشاندهندهی عدم تأثیرپذیری مقیاس PWP از روش نمونهگیری باشد درحالیکه تفاوتهای روشهای نمونهگیری میتواند بر نمرات PMLU تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر به وجود همبستگی میان سن و pwp نیز اشاره کرد. این مطالعه میتواند بهعنوان پایهای برای مطالعات کمی درزمینهٔ ارزیابی واجشناختی کودکان با مقیاسهای کل کلمه در زبان فارسی باشد اما وجود مطالعات طولی، در گروههای سنی مختلف و با سطح شواهد بالا در این زمینه میتواند منجر به اطمینان خاطر بیشتر درمانگران جهت استفاده از مقیاسهای کمی کل کلمه در بالین باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
میانگین طول گفته واجی/ نسبت مجاورت کل کلمه/ کودکان فارسیزبان با لهجهی اصفهانی/ روایت داستان/ محاوره/ مهارت واجشناسی |
|
عنوان انگلیسی |
Phonological Mean Length of Utterance in 48-60-Month-old Persian-speaking Children with Isfahani Accent: Comparison of Story Generation and Conversation Samples |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Phonological Mean Length of Utterance (PMLU), a quantitative measure for assessment of phonological skills, has been considered in developmental studies as a diagnostic and clinical criterion in phonological development. Moreover, it is an indicator rate of the efficacy of the intervention. The PMLU is a word level measure that can be calculated on the child's transcribed speech sample (transcription). To calculate PMLU, all consonants and vowels of both the child's produced words and target words (standard production of words in native adults) are individually scored. Proportion of Whole-Word Proximity (PWP), another phonological quantitative measure, includes ratio of the produced PMLU to targeted word PMLU. PWP indirectly reflects the intelligibility of speech. Since languages are distinctive in syllabic and phonological structures, PMLU should be studied as a language- specific measure. PMLU has been designed specifically to assess phonological skills in spontaneous speech. Spontaneous speech sampling methods are advantageous since they consider the effect of morphological and syntactic skills, length, and complexity of words, and they could show the normal development of the word complexity. This study was conducted to determine PMLU and PWP in 48 to 60 months old Persian-speaking children with Isfahani accent and to compare them in story generation and conversation sampling methods. The potential sensitivity of PMLU to growth was also examined. Method & Materials: This is an observational and cross-sectional study that was taken for one year in 2016 in Isfahan, Iran.100 children aged 48-60 month (51 boys and 49 girls) participated in story generation sampling and 67 children (32boys and 35 girls) participated in conversation sampling. The participants were selected from 261 kindergartens under the supervision of the Welfare Organization of Isfahan province using the convenience sampling method. After completing the consent form and considering inclusion criteria; conversation and story generation samples were collected. Audio samplings were done in the same room using the same software (Clear Record Lite-v2.1). Raters transcribed the first fifty words of the recorded speech samples.Finally, We used the formula to calculate Target PMLU and Child PMLU based on the normal production of an adult who speaks Persian with Isfahani accent and child's productions,respectively. To evaluate Inter-rater reliability, raters randomly transcribed 20% of all samples to recalculate values. Participants' story generation and conversation scores were entered into SPSS16 separately. Kolmogorov-Smirnov test was used to examine the data distribution. Based on the data distribution, paired t-test and Wilcoxon were used to compare measurements, and Pearson and Spearman were used to investigating the associations. Results: Child PMLU, Target PMLU, and PWP measures of story generation method were 8/794, 8/811, 0/998 and of conversation method were 9/068, 9/093, 0/998, respectively. Correlation test results showed significant relationship between age and PWP in story generation (r=0/308) and conversation (r=0/313)Comparing child PMLU in story generation and conversation showed a significant relationship between child PMLU in both sampling methods (P = 0/000). Result of the Target PMLU comparison in two methods of story generation and conversation (P =0/000) was significant. PWP did not show a significant difference between the two sampling methods (P = 0/973). Inter-rater reliability was calculated at 0.70 Conclusion:The average PMLU values in Persian were higher than similar studies which could be related to the unique characteristics of Persian language and Isfahani accent. The lack of a significant relationship in story generation and conversation PWP could possibly indicate that PWP was not affected by the sampling method, while differences in sampling methods can affect PMLU values. Results of the study showed an association between ageand PWP. This study can be used as a basis for quantitative studies in the field of children's phonological assessment using the Persian whole words. However, the longitude studies in different age groups with a high level of evidence in this field can convince therapists to use whole word measures in clinics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Phonological mean length of utterance, Whole-Word Proximity, Persian-speaking children with Isafahani accent, story generation, conversation, Phonological skill |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه کریمیان | Fatemeh Karimian Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
رویا محمدی | Roya Mohammadi School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
زهرا بمانی | Zahra Bemani School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
یلدا کاظمی | Yalda Kazemi Child Language Research Cluster, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
فرانک کیانفر | Faranak Kianfar Advanced Clinical Research Department, School of Medicine, University of San Diego, California, San Diego, America گروه مطالعات پیشرفته پژوهش های بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا، سن دیگو، آمریکا.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3344-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|