، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۴۶۶-۴۸۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش خواندن، نوشتن و ریاضی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی
چکیده فارسی مقاله اهداف: مطالعه موردنظر با هدف بررسی تأثیر آموزش خواندن و نوشتن و ریاضی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر وضعیت 60 بیمار اسکیزو فرنی در بیمارستان سینای جونقان با استفاده از روش نمونه‌گیری آسان انجام شد. بیماران با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه بیماران تحت درمان روتین (گروه کنترل) و بیماران تحت درمان روتین به همراه مداخله آموزشی (گروه مداخله) قرار گرفتند. در گروه مداخله، جلسات آموزش خواندن و نوشتن و ریاضی به مدت 6 ماه، هفته ای 3 روز، هر جلسه به مدت حداکثر 1 ساعت توسط فرد آموزش دیده اجرا شد. اطلاعات با کمک پرسش‌نامه علائم مثبت و منفی آندرسون و پرسش‌نامه آزمون کوتاه وضعیت ذهنی جمع‌آوری شدند. داده‌ها با استفاده از نسخه 18 نرم‌افزار SPSSv و با آزمون‌های آماری کای دو، من ویتنی و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری تحلیل شدند.  یافته ها: در گروه مداخله، تغییرات نمرات علائم مثبت و منفی و تمام ابعاد آن از نظر آماری معنادار گزارش شد (0/001>P)، اما در گروه کنترل تنها تغییرات اختلال صوری فکر مثبت معنادار بود (0/031=P). تغییرات نمره آزمون کوتاه وضعیت ذهنی نیز در هر دو گروه مداخله (0/002=P) و کنترل (0/017=P) معنادار به دست آمد و در نوبت سوم بررسی، این وضعیت در گروه مداخله بالاتر بود (03/0=P). نتیجه گیری: آموزش خواندن و نوشتن و تمرینات ریاضی می‌تواند بر بهبود علائم مثبت و منفی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و بهبود علائم شناختی بیماران مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، خواندن، نوشتن، ریاضی، اسکیزوفرنی

عنوان انگلیسی Exploring the Impact of Teaching Reading, Writing, and Math on the Mental State of Schizophrenic Patients
چکیده انگلیسی مقاله Aims: This study aimed to investigate the effect of reading, writing, and math training on the mental state of schizophrenic patients. Methods & Materials: This clinical trial was performed on 60 patients with schizophrenia at Sina Hospital, Chaharmahal and Bakhtiari Province, Iran. The patients were selected using a simple sampling method. The patients were randomly divided into two groups of patients undergoing routine treatment (control group) and patients under routine treatment with educational intervention (intervention group). In the intervention group, a trained person of the center held writing, reading, and math training sessions three days a week, each session for a maximum of 1 hour for six months. The study data were collected using Anderson's positive and negative symptoms questionnaire and the mini-mental state examination. The obtained data were analyzed by SPSS version 18 using the Chi-square test, Mann-Whitney test, and repeated measures analysis of variances. Findings: General scores of positive symptoms (P=0.038), hallucinations (P=0.033), delusions (P=0.023), and formal positive thought disorder (P=0.029) in the third measurement of the study were significantly lower in the intervention group than in the control group. Regarding the negative symptoms, in the third measurement, the affective blunting was significantly lower in the intervention group than in the control group (P=0.039). Mini-mental state examination score was also higher in the third measurement in the intervention group than in the control group (P=0.013). Conclusion: Reading, writing, and math education can be effective in improving the positive and less pronouncedly negative symptoms of patients with schizophrenia and improving their cognitive symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching, Writing, Schizophrenia

نویسندگان مقاله مسعود نیکفرجام | Masoud Nikfarjam
Department of Psychiatry, School of Medicine, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

نجمه خسروی | Najmeh Khosravi
Student Research Committee, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

فروزان گنجی | Forouzan Ganji
Department of Community Medicine, Social Determinants of Health Research Center, School of Medicine, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

ندا پروین | Neda Parvin
Department of Nursing, School of Nursing & Midwifery, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

ایرج گودرزی | Iraj Goodarzi
Department of Psychiatry, School of Medicine, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، بیمارستان هاجر، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

عبدالله محمدی-احمدمحمدی | Abdollah Mohammadi-ahmadmahmoudi
Department of Psychiatry, School of Medicine, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
کارشناس ارشد، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3494-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات