، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۱۲-۲۲۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر قصد باروری زنان تک‌فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه
چکیده فارسی مقاله اهداف: باروری یکی از عناصر مهم رشد و تناسب جمعیت است. با توجه به روند کاهش میزان باروری کل در ایران و رسیدن آن به پایین‌تر از حد جایگزینی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر قصد باروری زنان همسردار تک‌فرزند انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله‌ای روی صد زن همسردار در سن باروری که تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد بودند، انجام شد. آزمودنی‌ها از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای دو‌مرحله‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه پنجاه نفر) تقسیم شدند. داده‌ها وارد نسخه 20 نرم‌افزار SPSS شدند، با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی و کای‌دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آزمودنی‌ها در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. همچنین پیش از مداخله، تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره سازه‌های تئوری مذکور بین دو گروه مشاهده نشد. در حالی که پس از مداخله، میانگین نمره نگرش (0/014=‌P)، کنترل رفتار درک‌شده (0/042=‌P) و قصد رفتاری (0/005=‌P) دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی‌داری داشت. نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد مداخله آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند بر قصد باروری زنان تک‌فرزند اثرگذار باشد. به‌کارگیری این مدل در برنامه‌های آموزشی مرتبط با سیاست رشد جمعیتی و طراحی مداخلاتی برای تشویق زوجین به فرزندآوری پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قصد باروری، تک‌فرزندی، آموزش

عنوان انگلیسی Effectiveness of an Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on Fertility Intention of Single-child Women: A Field Trial Study
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Fertility is an important factor for population growth and its proportion. Regarding the overall decrease in the total fertility rate in Iran and reaching below the replacement rate, this study aimed at determining the effect of the education based on the Theory of Planned Behavior (TPB) on women's fertility intention. Methods & Materials: This interventional study was conducted on 100 pregnant women of reproductive age covered by the Gonabad community health centers. The subjects were selected through two-stage cluster sampling and randomly assigned to the control and experimental groups (n=50 per group). Data were analyzed using SPSS V. 20 and Independent t-test, paired t-test, and Chi-square test. Findings: There was no significant difference between the demographic characteristics of the subjects in the experimental and control groups. Before the intervention, there was no significant difference between the mean score of the theoretical constructs between the two groups. After the intervention, the mean score of attitude (P=0.014), perceived behavioral control (P=0.042), and behavioral intention (P=0.005) were significantly different between the two groups. Conclusion: The results showed that the educational intervention based on TPB could positively affect the fertility intention of single-child women. Hence, it is suggested to use this model in educational programs related to population growth policy and to plan interventions encouraging couples to have another child.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fertility intention, Single child, Education

نویسندگان مقاله علی عالمی | Ali Alami
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Social Determinants of Health Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
دانشیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

معصومه اسمعیل زاده | Masomeh Esmailzade
MSc. in Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

رضا اسماعیلی | Reza Esmaeili
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
استادیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

محمد مطلبی | Mohammad Matlabi
Associate Professor in Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
دانشیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

علی اکرامی نوقابی | Ali Ekrami Noghabi
PhD. Candidate in English Language Teaching, Students Affairs, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، امور دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

مریم صابری | Maryam Saberi
Instructor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2355-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده زنان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات