، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۳۸-۵۳

عنوان فارسی نقش میانجی راهبردهای مقابله‌ای در رابطه بین دشواری تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله اهداف: در سال‌های اخیر موضوع اعتیاد به اینترنت، به علت پیامدهای منفی، مورد توجه روان‌شناسان قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش میانجی راهبردهای مقابله‌ای در رابطه بین دشواری تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت انجام شد.  مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج در سال 97‌13 بودند. به روش نمونه‌گیری دردسترس 375 دانشجو انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش‌نامه‌های دشواری‌های تنظیم هیجان راهبردهای مقابله‌ای و اعتیاد به اینترنت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله‌مراتبی همزمان و با استفاده از نسخه 25 نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد بین متغیر راهبرد مقابله ناکارآمد و دشواری تنظیم هیجان (r=0/527 - P>0/05)، بین متغیر اعتیاد به اینترنت و راهبرد مقابله ناکارآمد (r=0/386 - P>0/05) و بین اعتیاد به اینترنت و دشواری تنظیم هیجان (r=0/548 - P>0/05) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی به روش بارون و کنی نشان داد راهبرد مقابله ناکارآمد نقش میانجی در رابطه بین دشواری‌های تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت دارد. نتیجه گیری: این نتایج نشان می‌دهد که سطوح بالای دشواری‌های تنظیم هیجان با سطوح بالای اعتیاد به اینترنت همراه است و دشواری‌های تنظیم هیجان روی راهبرد مقابله ناکارآمد اثر مثبت گذاشته و مقابله ناکارآمد به نوبه خود میزان اعتیاد به اینترنت را بالا می‌برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقابله، هیجان، اینترنت، رفتار اعتیادی

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Coping Strategies in the Relationship of Difficulties in Emotion Regulation With Internet Addiction Among College Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: This study aims to assess the mediating role of coping strategies in the relationship between Difficulties in Emotion Regulation (DER) and Internet Addiction (IA) among college students. Methods & Materials: This is a descriptive-correlational study. Participants were 375 students of Islamic Azad University of Karaj Branch in 2018 who were selected using a convenience sampling method. Data were collected via self-report using the Difficulties in Emotion Regulation Scale, Coping Responses Inventory, and Internet Addiction Questionnaire. Collected data were analyzed in SPSS v. 25 using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, and concurrent hierarchical linear regression analysis (using Baron & Kenny approach). Findings: A significant relationship was observed between DER and maladaptive coping strategy (P< 0.05, r=0.527), between IA and maladaptive coping strategy (P< 0.05, r=0.386), and between DER and IA (P< 0.05, r=0.548). Hierarchical regression analysis results showed that maladaptive coping strategy was the mediator of the relationship between DER and IA. Conclusion: DER is associated with IA and has a positive impact on maladaptive coping strategy of students, which can increase their IA. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coping, Emotion, Internet,Addictive behavior

نویسندگان مقاله زهرا پیری | Zahra Piri
Department of Counseling, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
گروه راهنمایی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.

مجتبی امیری مجد | Mojtaba Amiri Majd
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.

سعیده بزازیان | Saeideh Bazzazian
Department of Counseling, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
گروه راهنمایی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.

محمد قمری | Mohammad Ghamari
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.


نشانی اینترنتی http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3108-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات