، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۹۴-۱۰۷

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار
چکیده فارسی مقاله اهداف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش خودمراقبتی با دو روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بر سبک زندگی زنان باردار انجام شده است. مواد و روش ها: در این کارآزمایی در عرصه با استفاده از نمونه‌گیری به صورت تصادفی،90 نفر از زنان باردار که پرونده فعال بهداشتی در مراکز سلامت جامعه گناباد داشتند و سابقه مشکلات جسمی و روحی تأثیرگذار بر خودمراقبی زنان باردار نداشتند، از بین سه مرکز سلامت جامعه گناباد انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش بحث گروهی و آموزش برگشتی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در دو گروه آزمایش، مطابق با مراحل برنامه آموزشی، روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز در پیش گرفته گرفته شد. گروه کنترل آموزش‌های روتین خودمراقبتی دوران بارداری را در مرکز سلامت جامعه دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه مشخصات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه سبک زندگی ارتقا‌دهنده والکر بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله در سه گروه تکمیل شد. نتایج به وسیله نسخه 20 نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و آنووا تجزیه و تحلیل شد. میزان P کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته ها: در سه گروه مورد‌مطالعه از نظر توزیع متغیر تحصیلات (0/029)، شغل (0/0906)، درآمد (0/0998)، سن بارداری (0/741) تفاوت وجود نداشت و سه گروه با یکدیگر همگن بودند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که تمام ابعاد سبک زندگی از جمله رشد معنوی و خودشکوفایی، مسئولیت‌پذیری، روابط بین‌فردی، ورزش و فعالیت بدنی و تغذیه به جزء بُعد مدیریت استرس، در دو گروه آموزش برگشتی (P<0/001) و بحث گروهی متمرکز (P<0/001) بعد از مداخله، به طور معنی‌داری افزایش یافتند، اما در گروه کنترل (P=0/66) بعد مداخله، این موارد تفاوت معنی‌داری نداشتند. در میانگین نمرات سبک زندگی در بین دو گروه آزمایش، بعد از مداخله آموزشی تفاوت معناداری به وجود آمد که آموزش به روش بحث گروهی متمرکز نسبت به روش آموزش برگشتی تأثیر بیشتری داشت (P<0/05). نتیجه گیری: توصیه می‌شود استفاده از روش بحث گروهی در آموزش خودمراقبتی به زنان باردار بیشتر مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خود‌مراقبتی، روش بحث گروهی متمرکز، روش آموزش برگشتی، سبک زندگی

عنوان انگلیسی Comparison of Effectiveness Self-care Returns Two Methods of Focus Group Discussions and Teach-back on Lifestyle of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله Aims: This study aimed to compare the effects of self-care education using focus group discussion and teach-back method on the lifestyle promotion of pregnant women. Methods & Materials: In this randomized field trial, participants were 90 pregnant women referred to the community health centers in Gonabad, Iran with no history of physical and psychological problems that can affect their self-care. They were randomly selected from among the three health centers and divided into three groups of focus group discussion, teach-back, and control. The data collection tools were a demographic form, and Walker's Health-Promoting Lifestyle Profile (HPLP) questionnaire completed before and one month after the intervention. The collected data were analyzed in SPSS v. 20 software using independent t-test, paired t-test and ANOVA. The P-value < 0.05 was set as the significance level. Findings: There was no significant difference between the three groups in terms of educational level (P=0.029), occupation (P=0.090), income (P=0.099), and gestational age (P=0.741), and they were homogeneous. After intervention, all aspects of health-promoting lifestyle (except stress management) in two groups of teach-back (P< 0.001) and focus group discussion (P< 0.001) were significantly improved compared to the control group (P=0.66). In comparing the two educational methods, focus group discussion had a more significant impact on the lifestyle than the teach-back method. Conclusion: Focus group discussion method is recommended for the self-care education of pregnant women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-care education, Focus group discussion, Teach-back, Lifestyle

نویسندگان مقاله میترا جرس | Mitra Jaras
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه، پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.

محمدرضا منصوریان | Mohammad Reza Mansoorian
Department of Community Health Nursing and Nursing Management, School of Nursing, Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد .گناباد، ایران.

علی دلشاد نوقابی | Ali Delshad Noghabi
Department of Community Health Nursing and Nursing Management, School of Nursing, Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد .گناباد، ایران.

حسین نظامی | Hossein Nezami
Department of Basic Science, School of Medicine, Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت ، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2761-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات