، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش انعطاف‌پذیری حافظه بر تاب‌آوری و تنظیم هیجان مراقبان بیماران مبتلا به سرطان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراقبت از بیماران سرطانی مسئولیتی خطیر، دشوار و فرسایشی است. بر عهده گرفتن این نقش بار شناختی و هیجانی سنگینی را بر مراقبان وارد می‌ آورد که ابعاد مختلف زندگی آنها نظیر سلامت جسمانی و روان‏شناختی، مولفه‌های هیجانی، شناختی و رفتاری، و کیفیت زندگی‌شان را تحت‌‌تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین در پژوهش حاضر با هدف ارتقای کیفیت زندگی مراقبان بیماران، بهبود سلامت روان‏شناختی و افزایش تاب‌آوری آن‏ها، آموزش انعطاف‌پذیری حافظه به عنوان مداخله‌ای با شواهد تجربی قابل‌توجه، کم‌هزینه و کوتاه‌مدت انتخاب شده تا اثربخشی آن بر ارتقاء تاب‌آوری و تنظیم هیجان مراقبان بیماران مبتلا به سرطان مورد بررسی قرار گیرد. روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع شبه تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مراقبان بیماران دارای تشخیص قطعی سرطان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران در سال 1400 بود. از این جامعه‌ آماری، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره جایگزین ‌شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ ساختاریافته، پرسش‌نامه تاب‌آوری (CD‐RISC) و پرسش‌نامه راهبردهای تنظیم  شناختی هیجان (CERQ) و در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و س‍پس سه ماه پس از آن در مرحله پیگیری از هر دو گروه جمع‌آوری شد. گروه اول مداخله آموزش انعطاف‌پذیری حافظه را به مدت 9 جلسه دریافت کردند و گروه دوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای تحلیل نتایج نرم‌افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس آمیخته مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش انعطاف‌پذیری حافظه به طور معناداری تاب‌آوری مراقبان بیماران مبتلا به سرطان را نسبت به گروه کنترل افزایش داد؛ همچنین در گروه آموزش انعطاف‌پذیری حافظه، افزایش راهکارهای سازگارانه و کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل مشاهده می‌شود. نتیجه‌گیری: آموزش انعطاف‌پذیری حافظه به بهبود راهبردهای سازگارانه و تعدیل راهکارهای ناسازگارانه تنظیم هیجان و همچنین افزایش تاب‌آوری در مراقبان بیماران مبتلا به سرطان می‌انجامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش انعطاف‌پذیری حافظه، تاب‌آوری، تنظیم هیجان، مراقبان، سرطان

عنوان انگلیسی Efficacy of Memory Flexibility Training (Memflex) on Resilience and Emotion Regulation in Cancer Caregivers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Providing Care to cancer patients is a serious, ,burned-out and challenging responsibility. Taking this role imposes a heavy cognitive and emotional burden on caregivers, which overshadows various aspects of their lives, including physical and psychological health, emotional, cognitive and behavioral elements, and quality of life. Therefor providing an intervention aimed at improving caregivers' quality of life, mental health, and adaptation is considered very important. This research is carried out Memory Flexibility Training as a low cost, short-term, and with significant empirical evidence to determine its effectiveness on resilience and emotion regulation in cancer caregivers. Methods: This survey is an applied research using a quasi-experiment design that applies repeated measurement (pre-test/post-test/follow-up) control group. The study population consisted of all caregivers to cancer patients, who are diagnosed in Tehran hospitals and medical care centers. 60 caregivers were recruited by convenience sampling method. They were randomly categorized into experimental (intervention) and control group. Caregivers' demographic data was gathered through a semi-structured clinical interview and they were asked to fill Resilience Scale (CD‐RISC) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in pre-test, post-test and 3 months later follow-up. Experimental group participants received Memory Flexibility Training in 9 sessions. Data was analyzed by mixed model the analysis of variance on pre-test, post-test and follow-up scores by SPSS-24. Results: Results showed participants in Memory Flexibility Training group had higher adherence than the control group; and also higher scores in adaptive emotion regulation strategies and lower scores in maladaptive strategies were observed in the participants in experimental group than the control group. Conclusion: Therefor Memory Flexibility Training leads to increasing adherence and improving emotion regulation strategies and in cancer caregivers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Memory Flexibility Training, Resilience, Emotion Regulation, Cancer, Caregivers

نویسندگان مقاله آتوسا خانجانی | Atusa Khanjany
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

علیرضا مرادی | Alireza Moradi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

جعفر حسنی | Jafar Hasani
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

شهرام محمدخانی | Shahram Mohammadkhani
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1447-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات