، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین ابعاد درگیری تحصیلی براساس ادراک حمایت اجتماعی در دوره ی گذار به دبیرستان با نقش واسطه ای ادراک خودارزشمندی و بهزیستی ذهنی و نقش تعدیل کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی- اقتصادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه حاضر با تکیه بر مدل نظام خویشتن در رشد انگیزش، به بررسی اثرات حمایت ادراک شده از سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) بر احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و ابعاد درگیری تحصیلی  با نقش تعدیل کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی اقتصادی بر روی  578  دانش‌آموز (271 پسر و 307 دختر) واقع در دوره ی گذار تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران پرداخت. روش کار: شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس های ادراک حمایت سانگ و همکاران(2015)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)، خودارزشمندی (روزنبرگ،1965) و بهزیستی ذهنی داینر(1984) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها:  نتایج نشان داد که  اولا ادراک حمایت بوسیله ی هرسه عامل اجتماعی ( والدین، معلمان و همسالان) به طور مثبت پیش بینی کننده  احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان است. ثانیا بررسی با بررسی مدل نظری مشخص شد که اثر غیر مستقیم و معنادار ادراک حمایت بر ابعاد درگیری تحصیلی بوسیله ی هردو متغیر بهزبیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی واسطه گری می گردد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که جنسیت دارای نقش تعدیل کنندگی و جایگاه اجتماعی اقتصادی فاقد این نقش بود. نتیجه گیری: این پژوهش بر اهمیت هدف قرار دادن هر سه عامل اجتماعی در مداخلات چند سطحی با هدف بهینه‌سازی درگیری تحصیلی، بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی دانش‌آموزان این دوره از انتقال  تاکید می‌کندمقدمه: مطالعه حاضر با تکیه بر مدل نظام خویشتن در رشد انگیزش، به بررسی اثرات حمایت ادراک شده از سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) بر احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و ابعاد درگیری تحصیلی  با نقش تعدیل کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی اقتصادی بر روی  578  دانش‌آموز (271 پسر و 307 دختر) واقع در دوره ی گذار تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران پرداخت. روش کار: شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس های ادراک حمایت سانگ و همکاران(2015)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)، خودارزشمندی (روزنبرگ،1965) و بهزیستی ذهنی داینر(1984) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها:  نتایج نشان داد که  اولا ادراک حمایت بوسیله ی هرسه عامل اجتماعی ( والدین، معلمان و همسالان) به طور مثبت پیش بینی کننده  احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان است. ثانیا بررسی با بررسی مدل نظری مشخص شد که اثر غیر مستقیم و معنادار ادراک حمایت بر ابعاد درگیری تحصیلی بوسیله ی هردو متغیر بهزبیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی واسطه گری می گردد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که جنسیت دارای نقش تعدیل کنندگی و جایگاه اجتماعی اقتصادی فاقد این نقش بود. نتیجه گیری: این پژوهش بر اهمیت هدف قرار دادن هر سه عامل اجتماعی در مداخلات چند سطحی با هدف بهینه‌سازی درگیری تحصیلی، بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی دانش‌آموزان این دوره از انتقال  تاکید می‌کند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک حمایت اجتماعی ، ابعاد درگیری تحصیلی، دوره ی گذار، ادراک خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی، جنسیت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی

عنوان انگلیسی Explaining of academic engagement based on Perceived social support during the transition into high school with mediating role of perceived self-Worth and subjective well-being and moderating role of gender and socioeconomic-status
چکیده انگلیسی مقاله  This study emphasizes the importance of targeting three social factors: parents, teachers and peers in multilevel interventions with the aim of optimizing academic engagement, subjective well-being and students' perception of self-worth during the transition to high school. Based on the self-system model of motivational development, effects of perceived social support of three social factors (parents, teachers, and peers) on dimensions of academic engagement with the mediating role of Subjective well-being and self-worth were examined. the role of gender moderation and socio-economic status were also measured.  Method: This study focused on 578 students (307 girls and 271 boys) who studied in the first year of Tehran's high schools which were selected by available sampling method. Song et al's perception of social support scale (2015), Reeve's academic engagement scale (2013), Rosenberg's self-worth scale (1985) and Diner's subjective well-being scale (1984) were used to gather the data for analysis using structural equation modeling. Results:  Results showed that perception of support by all three social factors (parents, teachers, and peers) positively predicts students' perception of self-worth, subjective well-being and academic engagement. Also, it was determined by examining the theoretical model that the indirect and significant effect of perception of social support on academic engagement is mediated by both variables of subjective well-being and self-worth. The results of hierarchical regression indicated the role of gender moderation and the lack of significance of this role for socio-economic status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceived social support, academic engagement, transition into high school, perceived self-Worth, subjective well-Bing, gender, socio-economic-status

نویسندگان مقاله سوده دوایی | soodeh Davaee


پروین کدیور |


مهدی عربزاده | mehdi Arabzadeh


هادی کرامتی | hadi Keramati



نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1500-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات