|
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی پریشانی روانشناختی بر اساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی ناگویی هیجانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پریشانی روانشناختی به شکل علائم اضطراب، افسردگی و استرس از جمله آسیب های روانی شایع در جمعیت انسانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین پریشانی روانشناختی و ترومای دوران کودکی در دانشجویان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان بین رده سنی 20 تا 40 سال شهر تهران بود که از بین آنها 305 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های ترومای دوران کودکی، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و ایموس انجام شد. یافته ها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنی دار ناگویی هیجانی و ترومای دوران کودکی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان بود. همچنین مشخص گردید که ناگویی هیجانی در ارتباط بین ترومای دوران کودکی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان دارای نقش میانجی است. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجانی قادر به پیش بینی پریشانی روانشناختی در دانشجویان هست نتیجه گیری: نبه نظر می رسد که در حوزه سلامت می توان با طراحی و شناسایی مداخلات مرتبط با کاهش اثرات ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجانی به کاهش پریشانی روانشناختی افراد کمک کرد. مقدمه: پریشانی روانشناختی به شکل علائم اضطراب، افسردگی و استرس از جمله آسیب های روانی شایع در جمعیت انسانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین پریشانی روانشناختی و ترومای دوران کودکی در دانشجویان بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پریشانی روانشناختی، ترومای دوران کودکی، ناگویی هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting psychological distress based on childhood trauma with the mediating role of alexithymia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Psychological distress in the form of symptoms of anxiety, depression and stress are among the most common psychological disorders in the human population. The aim of this study was to determine the mediating role of alexithymia in the relationship between psychological distress and childhood trauma in students. Methods: The present study was applied in terms of purpose and based on the method, descriptive and structural equation modeling. The statistical population in this study included students between the ages of 20 and 40 years in Tehran, from which 305 people were selected by convenience sampling. Participants completed the Childhood Trauma Questionnaire, the Depression Anxiety Stress Scales, and the Toronto Alexithymia Scale. Data analysis was performed using structural equation modeling with SPSS and Amos software. Results:The results showed a positive and significant relationship between alexithymia and childhood trauma and psychological distress in students. It was also found that alexithymia has a mediating role in the relationship between childhood trauma and psychological distress in students (P< 0.01). The present study showed that childhood trauma and emotional malaise are able to predict psychological distress in students. Conclusion:It seems that in the field of health, we can help reduce psychological distress by designing and identifying interventions related to reducing the effects of childhood trauma and alexithymia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Psychological distress, Childhood Trauma, Alexithymia |
|
نویسندگان مقاله |
مهسا محمودی | Mahsa Mahmoudi Department of General Psychology, Rudehen Branch, Islamic Azad University, Rudehen, Iran گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
هائیده صابری | Hayedeh Saberi Assistant Professor, Department of Psychology, Rudehen Branch, Islamic Azad University, Rudehen, Iran استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
سیمین بشردوست | Simin Bashardoust Assistant Professor, Department of Psychology, Rudehen Branch, Islamic Azad University, Rudehen, Iran استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1538-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم اعصاب شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|