، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۰۶-۱۶

عنوان فارسی اثربخشی توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌یار بر نیمرخ عصب‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله چکیده: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی توان­بخشی­ شناختی ­رایانه­ یار بر نیمرخ عصب­شناختی دانش ­آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوشان شهرستان سنندج بوده است. این پژوهش کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شبه­آزمایشی بوده است. مقدمه: جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان تیزهوش مدارس پسرانه ویژه تیزهوش شهرستان سنندج در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 112 نفر بودند، که بصورت تصادفی تعداد 18 نفر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه کنترل) به­ عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش کار: ابزار گردآوری داده‌ها شامل نرم­افزار توان­بخشی­ شناختی کاپیتان لاگ (نسخه 2014) و پرسشنامه­ استاندارد نیمرخ عصب روان­شناختی کانزر (2004) بود. روایی  این پرسشنامه­ ها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از بخش توصیفی (محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و نمودارها) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف و کواریانس (آنکوا)) با استفاده از نرم‌افزارهایSpss26  استفاده شد. یافته‎ها: توان­بخشی ­شناختی ­رایانه ­یار، بر نیمرخ عصب­ شناختی دانش ­آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. و باعث افزایش حافظه شده است. نتایج: نتایج نشان داد که توان­بخشی­ شناختی ­رایانه­ یار، بر نیمرخ عصب­ شناختی دانش­ آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. هم­چنین نتایج نشان داد که توان­بخشی­ شناختی رایانه­ یار باعث افزایش (حافظه فعال، عملکرد حسی، عملکرد زبانی، کارکرد اجرایی و سرعت پردازش) شده است. کلمات کلیدی: توانبخشی­ شناختی رایانه­ یار، نیمرخ عصب­ شناختی، کودکان تیزهوش
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانبخشی­ شناختی رایانه­ یار، نیمرخ عصب­ شناختی، کودکان تیزهوش

عنوان انگلیسی The effectiveness of computer-like cognitive rehabilitation on neuropsychological silhouation of gifted students
چکیده انگلیسی مقاله  Abstract: Gifted children excel in some way compared to children of their age. The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation of computer helper on neurocognitive silhouon of gifted students of gifted special schools in Sanandaj. This applied research was field data collection method and quasi-experimental in terms of descriptive implementation method. Introduction: Cognitive rehabilitation, which is used to treat and rehabilitate cognitive disorders, provides health services to strengthen the affected areas or replace new patterns to compensate for the disorder. In fact, cognitive rehabilitation refers to trainings that are based on the findings of cognitive sciences and in the form of computerized cognitive games try to improve or enhance cognitive functions, all of which refer to the principle of brain flexibility. Computer assistant cognitive rehabilitation is based on basic information processing system and displays feedback of individual abilities and self-efficacy and can design an educational program according to individual abilities. In this treatment method, first, basic skills are improved and it becomes more difficult to fit the exercises and provide the therapist with a report on the rate of progression in training. The statistical population consisted of 112 talented boys' schools in Sanandaj in the academic year of 2019 - 2019, of which 18 (9 in the experimental group and 9 in the control group) were randomly selected as the sample size. Methods: The data collection tool consisted of Captain Log Cognitive Rehabilitation Software (version 2014) and Kizer Neuropsychological Profixity Questionnaire (2004). The validity of these questionnaires was confirmed by experts and reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient (0.81 bp). To analyze the data, descriptive section (mean calculation, standard deviation and diagrams) and inference (Kolmogrov-Smirnov and Kovaris (Ankova) were used using SPPSS26 software. Results: Cognitive rehabilitation of computer helper affects the neurological silhouon of gifted students of gifted special schools in Sanandaj. And it's increased memory. Conclusions: The results of this study show that talented students with learning and attention problems, unusually, often pay attention to significant problems at educational levels, because the complexity and volume of information can be overwhelming. Computer cognitive rehabilitation programs in this field can also be one of the appropriate ways to teach such cognitive abilities to gifted students. Because it can be said that in computer-friendly cognitive rehabilitation programs, by providing targeted and continuous exercises in a specified period of time in order to strengthen each component of executive function, working memory, sensory function, linguistic function and processing speed, the field of stimulation and change of areas involved in the brain with relevant cognitive skills has been provided and improved the activity of neurons and regeneration of connections in the disciplines of dendritic and synaptic damages. The conclusions showed that cognitive rehabilitation of computer helper has an effect on neuropsychological silhouon of gifted students of gifted special schools in Sanandaj. The results also showed that computer-helper cognitive rehabilitation increased (working memory, sensory function, linguistic function, executive function and processing speed). Keywords: Cognitive Rehabilitation computer helper, Neuropsychological silhouation, Gifted children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Rehabilitation computer helper, Neuropsychological silhouation, Gifted children.

نویسندگان مقاله محمد فاتحی | mohammad farehi
دانشگاه علامه طباطبایی

سعید رضایی | saeed rezaei
استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

پرویز شریفی |
استاد، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1143-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات