|
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۷-۱۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل پردازش واج شناختی در کودکان با اختلال خواندن و اختلال ریاضی: عامل همبودی یا مؤلفه افتراقساز |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: مطابق ادبیات، نقص در مدل پردازش واج شناختی مشخصه اصلی افراد دیسلکسیا است، اما برای افراد دیسکلکولیا در حوزه پردازش واج شناختی نتایج پژوهشها متناقض است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تمایز یا همبودی شناختی دانشآموزان با دیسلکسیا و دیسکلکولیا در متغیرهای مدل پردازش واج شناختی شامل آگاهی واج شناختی، حافظه کوتاه مدت واج شناختی و نامیدن سریع خودکار انجام شد. روش کار: شرکتکنندگان 30 دانشآموز دوره دوم ابتدایی (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) بودند که باتوجه به ارجاع یا عدم ارجاع آنها به مراکز اختلالات یادگیری و همچنین بر پایه ملاکهای اختلال یادگیری ویژه در DSM-V و براساس مقیاس ارزیابی ناتوانی یادگیری LDES-4 در سه گروه دیسلکسیا (10)، دیسکلکولیا (10) و بهنجار (10) قرار گرفتند. سپس، همه افراد به صورت فردی به برخی از خردهآزمونهای نسخه ایرانی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-ویرایش 5 و ویرایش سوم آزمون رشد زبان کودکان پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانسها نشان داد دو گروه اختلالی در دو متغیر آگاهی واجشناختی شامل تولید واج و تولید کلمه عملکردی مشابه و نسبت به گروه عادی عملکردی متمایز و معنیدار داشتند. اگرچه در تمایزگذاری کلمه نیز الگوی پاسخ همین حالت بود؛ اما، در مقایسه گروه اختلالی و عادی تفاوت به سطح معنیداری نرسید. در متغیرهای نامیدن سریع خودکار شامل سرعت نامیدن سواد و کمیت و همچنین متغیر فراخنای عددی از حافظه کوتاه مدت واجشناختی بین دو گروه اختلالی و بین گروه اختلالی با گروه عادی تفاوت نمرات بارز و معنیدار نبود. در نهایت، نتایج نشان داد در متغیر توالی عدد- حرف از حافظه کوتاه مدت واجشناختی عملکرد دو گروه اختلالی با یکدیگر و با گروه عادی به گونه معنیدار متفاوت است. نتیجهگیری: به نظر میرسد تنها مولفه آگاهی واجشناختی مدل پردازش واجشناختی شاید بتواند به عنوان عامل همبودی بین دو گروه اسپسیفایر دیسلکسیا و دیسکلکولیا باشد. در این زمینه، بر اساس دو مولفه حافظه کوتاه مدت واجشناختی و نامیدن سریع خودکار به پژوهشهای بیشتری نیازمند داریم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلمات کلیدی، پردازش واج شناختی، آگاهی واجشناختی، حافظه کوتاه مدت واج شناختی، حافظه کاری شنیداری، نامیدن سریع خودکار |
|
عنوان انگلیسی |
Phonological Processing Model in Children with Dyslexia and Dyscalculia: Comorbidity Factor or Differentiating Component |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introdaction: According to the literature, a defect in the phonological processing model is the main characteristic of people with dyslexia, but for people with dyscalculia in the field of phonological processing, the research results are contradictory. The aim of this study was to evaluate the differentiation or cognitive Comorbidity of students with dyslexia and dyscalculia in the variables of phonological processing model variables including phonological awareness, phonological short-term memory and rapid automatic naming. Method: Participants were 30 Second period elementary school students (15 girls and 15 boys) who according to their referral or non-referral were referred to Learning Disabilities Centers, as well as based on the criteria of specific learning disorder in DSM-V and based on the learning disability evaluation scale LDES-4 were divided into three groups: dyslexia. (N = 10), dyscalculia (n = 10) and normal (n = 10). Then, all individuals individually answered some of the subtests of the Iranian version of the Wechsler Children's Intelligence Scale-5th Edition and the third edition of the Language Development Test-primary. Findings: The results of analysis of variance showed that the two disorder groups had similar performance pattern in the two variables of phonological awareness including phoneme production and word production and were different and significant from the normal group in performance. Although, in word differentiation, the pattern of response was the same; but there was no significant difference between the disorder and normal groups. There was no significant difference in the variables of rapid naming, including the Naming Speed Literacy and quantity, as well as the digit span variable of phonological short-term memory between the two disorder groups and between the disorder group and the normal group. Finally, the results showed that in the number-letter sequence variable of short-term phonological memory, the performance of the two disorder groups is significantly different from each other and from the normal group. Conclusion: It seems that the only component of phonological awareness of the phonological processing model may be as a Comorbidity factor between the two groups of specificity dyslexia and dyscleculia. In this area, we need more research on the two components of short-term phonological memory and automatic naming. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Phonological Processing, Phonological Awareness, Phonological Short-Term Memory, Verbal Working Memory, Automatic Rapid Naming |
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا حسن آبادی | Hamidreza Hassanabadi khurazmi university دانشگاه خوارزمی
زهرا کاکولوند | zahra kakolvand khurazmi university دانشگاه خوارزمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-673-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|