|
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقیاس چهارگانه حافظه کاری: طراحی نسخه فارسی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در کودکان مقاطع ۴ تا ۶ ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: حافظه کاری نقش مرکزی در شناخت و یادگیری دارد و ظرفیت آن تعیینکننده عملکرد دیگر کارکردهای شناختی و وضعیت تحصیلی کودک است. هدف مطالعه حاضر، طراحی یک مقیاس 4 مولفهای بر اساس مدل حافظه کاری Baddeley، در کودکان مقاطع 4 تا 6 ابتدایی بود. روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی و تحولی بود. ابتدا بر اساس نظریه پشتوانه، ابزارهای توسعهیافته حافظه کاری گردآوری و سپس بر مبنای نظر متخصصین (بر اساس شاخصهای CVI وCVR ) برای انتخاب تکالیف و روایی صوری قرار گرفت. تکالیف منتخب با توجه به سن نمونهها و زبان فارسی ترجمه و منطبق گردیدند. نمونهها شامل 80 کودک عادی (50 دختر و 30 پسر) و 10 کودک همراه با اختلال حافظه کاری از مقاطع 4، 5 و 6 ابتدایی (8 تا 12 سال) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه بینگروهی و آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون در نرمافزار SPSS-26انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در هر 3 مقطع تحصیلی و در مقایسه کودکان عادی و همراه با اختلال، اختلاف معنادار داشتند. نمرات در دو جنس تفاوت معناداری نداشتند. آلفای کرونباخ برای تمام تکالیف قابل قبول بود. همبستگی بالایی در ارزیابی روایی بازآزمایی و همگرا و تشخیصی بدست آمد. همچنین همبستگی متوسطی در بررسی روایی ملاکی همزمان به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس 4 گانه حافظه کاری از روایی صوری و محتوا، تحولی، بازآزمایی، همگرا و تشخیصی و پایایی رضایتبخشی برخوردار است و میتواند مورد استفاده محققان و درمانگران قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه کاری، مدل چند مولفهای، مقیاس، روایی، پایایی |
|
عنوان انگلیسی |
A 4-component scale of working memory: Developing the Persian version and evaluating the validity of it in 4-6 grades children (WM-4CSC) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Working memory (WM) plays a central role in cognitive functions, and learning and its capacity predicts and determines other cognitive and academic functions. One of the most famed working memory theories is the Allan Baddeley's multicomponent model with four components. In this model, there are two slave systems that save information without manipulating them and two clever systems that can process and save information simultaneously. The positive point in Baddeley's model is accessible parts for working memory that can study more easily in experimental investigations. However, there is no specific scale that includes all four components of the multicomponent theory of Baddeley in children. Therefore, this study aims to create a 4-components scale of working memory in children (WM-4CSC). Method: This study was experimental and developmental research. First of all, based on the theoretical background, all assessment tools of working memory were gathered (all computerized and paper-basedtools). Then, they were established on experts' opinions and their agreements (CVR and CVI scale), two tasks for each component were selected and translated and coincided with the Persian language and matched to the age of the samples. For the present study, 80 typical children (50 female, 30 male) and ten children with WM deficits in 4-6 grades (8-12 years) with normal IQ participated. All the students were selected from non-profit schools in 1-3 regions in Tehran, Iran. The subjects were divided into three groups: 4th grade, 5th grade, and 6th grade. For all participants, the examiner explained each task, and when they got the instruction, the test was conducted. Data were analyzed using the One-Way ANOVA and Pearson Correlation Test in SPSS-26. Results: Results showed significant differences in all scale tasks between three school grades and between typical and atypical children. Nevertheless, there were no differences between the two genders. There was a high correlation between test-retest scores and convergent and diagnostic validities. Cronbach's alpha was acceptable in all tasks. Moreover, a medium correlation was found in concurrent criterion validity. Conclusion: with respect to results, it was indicated that a 4-components Scale of working memory has reasonable developmental, retest, diagnostic, and convergent validities and good reliability. Therefore, based on the appropriate validity and reliability of this scale, it can be used by other researchers and more studies. For the future, it is suggested to use this scale in more studies with a more excellent sample to normalize it. Also, it can use in more different ages in children. Moreover, it is suggested to use this scale in different types of developmental disorders and detemine the strengths and weaknesses of each disorder in children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Working memory, Multicomponent model, Scale, Validity, Reliability |
|
نویسندگان مقاله |
مریم جلالی | Maryam Jalali . PhD Student in Cognitive Psychology, Cognitive Psychology Department, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
رضا کرمی-نوری | Reza Kormi-Nouri Professor of Cognitive Psychology, Center for Health & Medical Psychology, Orebro University, Orebro, Sweden استاد روانشناسی شناختی، مرکز سلامت و روانشناسی پزشکی، دانشگاه اوربرو، اوربرو، سوئد
حمید رضا حسن آبادی | Hamidreza Hassanabadi Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Kharzami University, Tehran, Iran استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
جواد حاتمی | Javad Hatami Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Tehran University, Tehran, Iran دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1018-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|