، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی رابطه‌ بین طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی و گرایش به رقابت‌طلبی برای دستیابی به منابع در مردان میانسال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ گرایش به رقابت‌طلبی مردان میانسال متعلق به دو طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا و پایین در یک موقعیت تصمیم‌گیری اقتصادی بود. همین­طور نقش حس قدرت در رابطه میان ادراک ذهنی طبقه‌ اجتماعی و رقابت‌طلبی افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت. روش کار: در این مطالعه علی_مقایسه‌ای، 180 مرد در بازه سنی 30 تا 60 سال با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه نمونه افراد دارای طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا و پایین قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس طبقه‌ اجتماعی ذهنی، پرسشنامه حس قدرت و یک سوال در مورد یک موقعیت تصمیم‌گیری استفاده شد. یافته‌ها: طبق نتایج افراد گروه طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا حس قدرت و رقابت‌طلبی بیشتری را نسبت به افراد گروه طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی پایین نشان دادند. در گروه نمونه‌ افراد دارای طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی پایین، در مدلی که ارائه شد ادراک ذهنی افراد از طبقه‌ اجتماعی خود، نگرش آنها به رقابت‌طلبی را پیش‌بینی کرد. به ‌علاوه، در طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی پایین، حس قدرت، در رابطه بین ادراک ذهنی و نگرش به رقابت‌طلبی به عنوان متغیر میانجی میزان پیش‌بینی‌پذیری رقابت‌طلبی بر اساس ادراک ذهنی طبقه‌ اجتماعی را افزایش داد. در حالی که چنین روابط معناداری در متغیرهای گروه نمونه‌ با طبقه‌ی اجتماعی_‌اقتصادی بالا مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها تقویت‌کننده‌ این فرضیه‌اند که افراد با طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالاتر حس قدرت و رقابت‌طلبی بیشتری دارند. همچنین رابطه بین متغیرهای ادراک ذهنی طبقه‌ ‌اجتماعی، حس قدرت و رقابت‌طلبی در دو گروه با طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا و پایین متفاوت می‌باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی، رقابت‌­طلبی اقتصادی، قدرت

عنوان انگلیسی The relationship between socioeconomic status and tendency towards competition for resources in middle-aged men
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Some studies asserted that people with higher socioeconomic status tend towards more competitive behavior. In contrast, people with low socioeconomic status tend to show more good intentions and prevent competitive behavior. This study aimed to investigate the relationship between middle-aged men's socioeconomic status and their tendency towards competition for resources in an economic decision-making condition. Moreover, we reviewed the role of a sense of power in the relationship between the subjective perception of participants' socioeconomic status and their tendency towards competition for resources. Methods: The current study used the causal-comparative design on two sample groups with high and low socioeconomic status samples. For controlling probable effects of gender and age of participants, in this study, 180 middle-aged men between 30 and 60 years old participated in the study by convenience sampling. This research recruited samples with high and low socioeconomic status from saloon 2 of Mehrabad airport and waiting hall of South bus terminal. Participants took part in the study anonymously and could exit from the study at any step. At the first step of the study, all participants filled out a consent form to participate in the study. Ethical approval for this study was obtained from the Ethics Committee of the University of Iran, Tehran. The researchers used the MacArthur Scale of subjective social status, a sense of power questionnaire, and a question about a decision-making condition. In addition, participants answered some demographic questions about their income, age, the city they live in, and the city they work in. Results: People in the high socioeconomic status group showed a higher sense of power and a tendency towards competition for resources. The model that we used showed that in the low socioeconomic status group, people's subjective perception of socioeconomic status predicted the tendency of people towards competition for resources. In addition, a sense of power as a mediator variable could increase the predictability of participants' tendency towards competition for resources from their subjective perception of socioeconomic status. There were no relationships between these variables in the high socioeconomic status sample group. Conclusion: Results support the hypothesis that people with high socioeconomic status have a higher sense of power and a tendency towards competition for resources. People with high socioeconomic status receive more positive feedback from the environment, increasing their optimism and sense of control in their daily lives. Besides, results show that the relationship between subjective perception of socioeconomic status, sense of power, and tendency towards competition for resources differ in people with high and low socioeconomic status. In the low socioeconomic sample group, participants who recognized themselves higher in social hierarchy were oriented towards competition for resources. These findings support the hypothesis that people with lower socioeconomic status do not tend towards competition for resources. However, we did not found such a relationship in high socioeconomic status sample group participants.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Socioeconomic status, Economic competition, Power

نویسندگان مقاله میثم ربیعی پور سلیمی | Maysam Rabiei Pour Salimi
PhD Student of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران

جواد حاتمی | Javad Hatami
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Tehran University, Tehran, Iran & Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran
دانشیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران، ایران و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران

عذرا جهانی تابش | Azra Jahanitabesh
Lecturer, University of California Davis, Davis, USA
مدرس دانشگاه کالیفرنیا دیویس، دیویس، آمریکا

میثم صادقی | Meysam sadeghi
Assistant Professor, Department of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-949-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات