، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۴

عنوان فارسی تدوین مدل مشغولیت تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش اموزان در مدرسه با میانجی گری کنترل آگاهانه تحصیلی در دانش آموزان اهمال کار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مفهوم مشغولیت تحصیلی به کیفیت تلاش که فراگیران آموزشی صرف فعالیت های هدفمند آموزشی می کنند تا به صورت مستقیم به نتایج مطلوب دست یابند، اشاره دارد. به طور کلی مفهوم مشغولیت تحصیلی بر نقش خودآگاهی در مطالعه، طراحی عقاید فراشناختی و خود نظم دهی تأکید می کند. پژوهش حاضر  با هدف آزمون مدل مشغولیت تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش اموزان در مدرسه با میانجی گری کنترل آگاهانه تحصیلی در دانش آموزان اهمال کار، انجام شد. روش کار: جامعۀ آماری شامل تمام دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر بندر امام خمینی (ره) بود که در سال تحصیلی 98- 1397 مشغول به تحصیل بودند. ابتدا نمونه‌ اولیه ای به حجم 400 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. سپس بر اساس ملاک های ورود تعداد 167 نفر از دانش آموزان اهمال کار به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه های نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان در مدرسه Tian و همکاران، کنترل تحصیلی اگاهانه Peryو همکاران  و مشغولیت تحصیلی Reeve،  پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از SPSS-23 و (AMOS-23) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه مستقیم نیازهای بنیادین با مشغولیت تحصیلی و کنترل آگاهانه تحصیلی معنی دار بود همچنین بین کنترل آگاهانه تحصیلی و مشغولیت تحصیلی، رابطه معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: کنترل آگاهانه تحصیلی رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان در مدرسه و مشغولیت تحصیلی را به صورت جزئی میانجی­گری کرد. در نتیجه می­توان در بین دانش آموزان اهمال کار با برآورده کردن نیازهای بنیادین روان شناختی در مدرسه، میزان کنترل ادراک شده آنها بر تحصیل را ارتقا داد که این خود منجر به مشغولیت بیشتر تحصیلی می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش آموزان اهمال کار، کنترل آگاهانه تحصیلی، مشغولیت تحصیلی، نیازهای بنیادین روان شناختی دانش آموزان در مدرسه

عنوان انگلیسی Develop a model of academic engagement based on the basic psychological needs of students in school through the mediation of Perceived Academic Control in procrastinating students
چکیده انگلیسی مقاله The concept of academic engagement refers to the quality of effort that educators spend on purposeful educational activities to achieve the desired results directly. In general, the concept of academic engagement emphasizes the role of self-awareness in study, designing metacognitive ideas and self-regulation. The aim of this study was to test the model of academic engagement based on the basic psychological needs of students in school through the mediation of conscious academic control in procrastinating students. The statistical population included all female high school students in Bandar Imam Khomeini (RA) who were studying in the academic year 1397-98. First, a sample of 400 people was selected using cluster random sampling method. Then based on the criteria for entering the research(High school education, being single and not having a history of serious medical and psychiatric illnesses require medication, a standard deviation score higher than the average of the prototype on the procrastination scale) A total of 167 procrastinating students were selected as the research sample and answered the questionnaires of Tian et al.chr('39')s  basic psychological needs of students in School. Pery et al.chr('39')s conscious academic control and Reeve academic engagement. Data were analyzed using structural equation modeling using statistical software package for social sciences (SPSS), version 23 and torque structure analysis software (AMOS) version 23. The mean and standard deviation of the age of the study participants were 15.06 and 2.4 years, respectively. The results showed that the proposed model has a good fit in all fitness indicators. The results of data analysis showed that there is a direct, positive and significant relationship between basic psychological needs and academic activity (p  ≤ 0.01 and β = 0.27). Also, the direct relationship between academic control and academic engagement is positive and significant (p  ≤ 0.05 and β = 0.16). In addition, the direct relationship between basic psychological needs and academic control was statistically significant (p ≤0.01 and β = 0.28). With the presence of the mediating variable of conscious academic control, the relationship between studentschr('39') basic psychological needs in school and academic engagement was still significant. This means that conscious academic control mediates in part the relationship between studentschr('39') basic psychological needs at school and academic engagement. As a result, procrastination among students can be improved by meeting their basic psychological needs in school, their perceived control over education, which in turn leads to more academic engagement. Finally, the researcher considers it necessary to mention that the findings of the present study need to be interpreted and generalized in the context of its limitations. The most important point that needs to be mentioned is that the hypothetical model of this research has been tested on students of procrastination. The relationships proposed in this research model should be generalized to other groups with special caution. Conducting research using only self-reporting tools instead of studying behavior was another limitation that requires special care in generalizing and interpreting the results Complementary research with experimental and causal-comparative methods, especially with the control of studentschr('39') gender, is recommended in this research field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic engagement, basic psychological needs of students in school, perceived academic control, procrastinating students

نویسندگان مقاله مریم محمدزاده | Maryam Mohammadzadeh
PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

زهرا افتخار صعادی | Zahra Eftekhar Saadi
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سعید بختیارپور | Saeed Bakhtiarpour
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

رضا جوهری فرد | Reza Joharifard
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1098-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات