|
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۱۴-۱۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه توجه ویژهای به توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا بود. روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل بود. در پژوهش حاضر 26 دختر ناشنوا شرکت داشتند که به روش نمونهگیری در دسترس از دبیرستان ناشنوایان میر شهر اصفهان انتخاب شده بودند، آزمودنیها با گمارش تصادفی به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه آموزش دریافت کردند ولی این برنامه آموزشی به گروه کنترل ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی Burton (1990) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی آزمودنیها تاثیر معناداری دارد (0001/0P<). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه سبب بهبود توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا شد. بنابراین، میتوان از این برنامه به منظور بهبود توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی چنین دانشآموزانی استفاده کرد و توجه به برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه موثر و مفید میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شناختی، مهارت، ارتباط، ناشنوا |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of of memory-based cognitive training on the cognitive ability and communication skills of deaf students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The memory-based cognitive training program has special attention to cognitive ability and communication skills in deaf students. The present study aimed to determine the effect of the memory-based cognitive training on the cognitive ability and communication skills of deaf students. Methods: This study was a semi-experimental kind with pre-test, post-test design, and control group. The participants included 26 female deaf students. Participants were selected by convenience sampling method from Mir deaf high school in Isfahan city. They were randomly divided into experimental and control groups, each group consisted of 13 students. The experimental group participated in a memory-based cognitive training program in ten sessions, but the control group did not participate in this program. The research instruments were the Wechsler intelligence scale for children (2003) and the Burton communication skills questionnaire (1990). Data were analyzed by MANCOVA. Results: The results indicated that memory-based cognitive training had a significant effect on the cognitive ability and communication skills of students (P< 0.0001). Conclusion: According to the findings, a memory-based cognitive training program improved the cognitive ability and communication skills of deaf students. So, this program can be used to improve the cognitive ability and communication skills of these students and paying attention to the memory-based cognitive training program is effective and useful. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive, Skills, Communication, Deaf |
|
نویسندگان مقاله |
محمد عاشوری | Mohammad Ashori Assistant Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سیده سمیه جلیل آبکنار | *, Seyyedeh Somayyeh Jalil-Abkenar PhD in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-299-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|