، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۳۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش سبک اسناد خوش‌بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی، یکی از مهم‌ترین توانایی­‌های شناختی برای موفقیت کودکان است که نقص در آن منجر به شکست می­‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان پایه چهارم شهر اصفهان بود. روش کار: پژوهش حاضر تجربی با طرح پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل بود. پس از غربال­گری بر مبنای تست هوش  Cattell(1973)، چک لیست نارساخوانی بذر افشان­ مقدم (1376)، آزمون خواندن و نارساخوانی کُرمی نوری و مرادی (1384) و پرسشنامه سبک اسنادی کودکان  Seligman(1984) از جامعه دانش­آموزان پسر پایه چهارم شهر اصفهان، 60 نفر به شیوه تصادفی چند مرحله­‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 30 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و کنترل عادی و 30 نفر به گروه آزمایش و کنترل نارساخوان گمارده شدند. بعد از اجرای پیش‌­آزمون شامل آزمون خودکارآمدی  Bandura(2006) و ارائه آموزش سبک اسناد خوش­بینانه، پس­آزمون و پیگیری 1 ماهه اجرا شد. یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر نشان داد که آموزش سبک اسناد خوش‌­بینانه در پس‌آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی عمومی و زیر مقیاس مهارت­‌های اجتماعی و واکنش­‌های هیجانی گروه­‌های آزمایش موثر بوده است (05/0P<) همچنین، این آموزش در پس‌­آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی تحصیلی گروه عادی و خودکارآمدی خواندن گروه نارساخوان نیز موثر بود (05/0P<)، ولی بر خودکارآمدی خواندن گروه عادی و خودکارآمدی تحصیلی گروه نارساخوان تاثیر نداشت (05/0P>). نتیجه‌­گیری: آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه، قادر به ارتقای خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان است و از این برنامه می­توان در جهت ارتقای خودکارآمدی کودکان بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش سبک اسناد خوش­‌بینانه، خودکارآمدی، پسران نارساخوان

عنوان انگلیسی The effect of optimistic attributional style training on self-efficacy of normal and dyslexic boys
چکیده انگلیسی مقاله Introduction   : Self-efficacy is one of the most important cognitive abilities in which defect leads to failure. The purpose of this study was to investigate the effect of optimistic attribution style training on self-efficacy of normal and dyslexic boys of fourth grade in Isfahan city. Methods: The study design was experimental with pre-test, post-test, follow-up and control group. After screening based on Cattell's Intelligence Test (1973), Seligman's Children Attribution Style Questionnaire (1984), Bazrafshan Moghadam Dyslexia Checklist (1997) and Kormi Nouri and Moradi Reading and Dyslexia test (2005), from the population of fourth grade male students in Isfahan city, 60 students were selected in a multi-stage random manner. Thirty normal students were randomly assigned to the experimental and control groups and 30 dyslexic students were randomly assigned to the experimental and control groups. After performing a pre-test including bandura's self-efficacy questionnaire (2006) and presenting the optimistic attributional style training, post-test and follow-up test were performed. Results: The results of the analysis of variance with repeated measures showed that optimistic attribution style training was effective on the general self-efficacy and social skills and emotional reactions subscales of  the experimental groups in post-test and one-month follow-up test )P< 0.05). This training was effective on the academic self-efficacy of the normal experimental group and the reading self-efficacy of the experimental dyslexic group in both post-test and follow up (P< 0.05), but it was not effective on the reading self-efficacy of the normal experimental group and the academic self-efficacy of the experimental dyslexic group in post-test and follow up (P>0.05). Conclusion: Optimistic attribution style training can improve normal and dyslexic boys' self-efficacy, and this program can be used to improve children's self-efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Optimistic attributional style training, Self-efficacy, Dyslexic boys

نویسندگان مقاله الهام اسکندری | Elham Eskandari
. MA in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

شعله امیری | Shole Amiri
Professor of Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

امیر قمرانی | Amir Ghamarani
Assistant Professor of Department of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-464-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات