، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاه‌گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله­ تحول شناختی و عالی­‌ترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله، ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تأثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری ­اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 384 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97-96 به روش خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­‌های خرد Ardelt     (2003)، ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، دیدگاه­‌گیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداریWeinberger  و Schwartz (1990) بود. داده­‌ها با استفاده از آزمون­‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه هم‌زمان به وسیله از نرم­‌افزار SPSS-22 تحلیل شدند.  یافته­‌ها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0، 21/0 و 13/0 قادر به پیش­‌بینی خرد می‌باشند. نتیجه‌­گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود در محیط­‌های آموزشی با تأکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خرد، ذهنیت فلسفی، دیدگاه­‌گیری اجتماعی، خودبازداری

عنوان انگلیسی Explaining of wisdom based on philosophical mind, social perspective-taking and self-restraint in student
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Wisdom is known as the highest stage of cognitive transformation and the highest level of personality transformation. Various factors such as philosophical mentality as a kind of deep thinking in life affairs, social perspective-taking as an understanding of the views of others', and self-restraint that involve personal control about the emotions affect wisdom. The purpose of this study was to highlight wisdom based on philosophical mentality, social perspective-taking, and self-restraint in students. Methods: The research method is descriptive and correlational. For this purpose, 384 students  were selected from students at Bu-Ali Sina University through a multistage cluster sampling method in the  (2017-2018) academic year. The research tools included the Ardelt  wisdom scale (2003), Soltani philosophical mentality scale (1996), the social perspective-taking scale of Mohagheghi et al (2016) and Weinberger and Schwartz self-restraint scale (1990). Data were analyzed by Pearson correlation, multiple regression using SPSS software. Results: The results revealed that philosophical mentality, social perspective-taking, and self-restraint could predict the wisdom with a beta coefficient of 0.35, 0.21, and 0.13, respectively. Conclusion: Based on the results of this research, it is suggested that with by emphasizing the importance and training of philosophical mentality, social perspective-taking, and self-restraint in the educational environments, it can enter wise people to the labor market and society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Wisdom, Philosophical mentality, Social perspective-taking, Self-restraint

نویسندگان مقاله مینا چراغ زاده | Mina Cheraghzadeh
MA in Educational Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

رسول کردنوقابی | Rasool KordNoghabi
Associate Professor, Department of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-470-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات