|
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله تحول شناختی و عالیترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله، ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی، دیدگاهگیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تأثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 384 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97-96 به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خرد Ardelt (2003)، ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، دیدگاهگیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداریWeinberger و Schwartz (1990) بود. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان به وسیله از نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0، 21/0 و 13/0 قادر به پیشبینی خرد میباشند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود در محیطهای آموزشی با تأکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خرد، ذهنیت فلسفی، دیدگاهگیری اجتماعی، خودبازداری |
|
عنوان انگلیسی |
Explaining of wisdom based on philosophical mind, social perspective-taking and self-restraint in student |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Wisdom is known as the highest stage of cognitive transformation and the highest level of personality transformation. Various factors such as philosophical mentality as a kind of deep thinking in life affairs, social perspective-taking as an understanding of the views of others', and self-restraint that involve personal control about the emotions affect wisdom. The purpose of this study was to highlight wisdom based on philosophical mentality, social perspective-taking, and self-restraint in students. Methods: The research method is descriptive and correlational. For this purpose, 384 students were selected from students at Bu-Ali Sina University through a multistage cluster sampling method in the (2017-2018) academic year. The research tools included the Ardelt wisdom scale (2003), Soltani philosophical mentality scale (1996), the social perspective-taking scale of Mohagheghi et al (2016) and Weinberger and Schwartz self-restraint scale (1990). Data were analyzed by Pearson correlation, multiple regression using SPSS software. Results: The results revealed that philosophical mentality, social perspective-taking, and self-restraint could predict the wisdom with a beta coefficient of 0.35, 0.21, and 0.13, respectively. Conclusion: Based on the results of this research, it is suggested that with by emphasizing the importance and training of philosophical mentality, social perspective-taking, and self-restraint in the educational environments, it can enter wise people to the labor market and society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Wisdom, Philosophical mentality, Social perspective-taking, Self-restraint |
|
نویسندگان مقاله |
مینا چراغ زاده | Mina Cheraghzadeh MA in Educational Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
رسول کردنوقابی | Rasool KordNoghabi Associate Professor, Department of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-470-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|