، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۰

عنوان فارسی بررسی میزان تاثیر عوامل شناختی فردی، محیطی و آموزشی بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان و اساتید بالینی پردیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران – رامسر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی در شکل‌دهی مهارت­‌های اساسی و توانمندی­‌های حرفه‌ای دانشجویان پزشکی نقش اساسی دارد. بنابراین شناخت وضعیت فعلی آن می­تواند بستری برای ارتقاء وضعیت عملکرد آنها در آینده فراهم سازد. با توجه به این امر، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل شناختی موثر بر کیفیت آموزش بالینی در پردیس رامسر انجام پذیرفت. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_مقطعی بود. 181 نفر از دانشجویان و اساتید بالینی پردیس رامسر در سال 1397 به روش نمونه­گیری سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده­‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل دو قسمت اطلاعات جمعیت­‌شناختی، دیدگاه دانشجویان و اساتید بالینی درباره آموزش بالینی بود. داده­‌ها با استفاده از آزمون­ کای­دو و آزمون t مستقل به وسیله نرم‌­افزار SPSS-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­‌ها: در مطالعه حاضر 23/69 درصد از دانشجویان زن و 46 درصد مدرسان مرد بودند. 80 درصد از مدرسان و 64/50 درصد از دانشجویان متاهل بودند. نتایج نشان داد ارتباط معناداری میان حیطه­‌های آزمون که شامل خصوصیات فردی فراگیر، خصوصیات فردی مدرس، محیط بالینی، برنامه­‌ریزی آموزشی و متغیر ارزشیابی بالینی وجود داشت (05/0>P). نتیجه­‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه چنین به نظر می­رسد که با تقویت و اجرای دقیق و منظم برنامه‌­های موجود، بهبود فضای آموزشی و آشنا نمودن مربیان با شرح وظایف خود در قبال دانشجویان می­توان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا داد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت آموزش بالینی، دانشجویان، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل آموزشی

عنوان انگلیسی Evaluation of the individual, environmental and educational cognitive impact factors on the quality of clinical medical education from the viewpoint of clinical professors and students in Ramsar - Mazandaran University Campus of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education plays a fundamental role in shaping medical students' basic skills and professional abilities, so understanding its current status can help us provide a platform for improving their performance in the future. The present study was conducted to identify the cognitive factors affecting clinical education quality at the Ramsar campus. Methods: The present research was a cross-sectional descriptive study of 181 cases in 2019. Sampling was performed by census method. Data were collected by a researcher-made questionnaire that included demographic information plus students' and professors' viewpoints on clinical education. Collected data were analyzed using descriptive statistics, chi-square and independent t-test in SPSS-18. Results: In this study, 69.23% of the students were female and 46% of the professors were male. Also, 80% of teachers and 50.64% were married. There was a significant relationship between the test's assumptions, which includes the individual characteristics of the subject, the individual characteristics of the teacher, the clinical environment, educational planning, and the clinical evaluation variable (P< 0.05). Conclusion: According to the findings, accurate and concise implementation of the existing curriculum, providing an appropriate educational environment and awaking professors, and hospital personnel about their responsibility regarding students and their duties can improve the quality of clinical education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical education, Cognitive, Individual, Environmental, Educational

نویسندگان مقاله علی سیاه پشت خاچکی | Ali Siahposht Khachaki
Assistant Professor of Physiology, Director of Education Development Office of Ramsar Campus, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran
استادیار فیزیولوژی، مدیر دفتر توسعه آموزش پردیس رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران

عرفان قدیرزاده | Erfan Ghadirzadeh
Medical Student, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حسین فیروزی | Hossein Firouzi
Assistant Professor of Neonatal-Perinatal Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran
استادیار طب نوزادی و پیرامون تولد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران

فاطمه حسین زاده دوگلسر | Fatemeh Hosseinzadeh Dogolsar
Expert in Education Development Office, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran
کارشناس دفتر توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران

علی مراد حیدری گرجی | Alimorad Heydari Gorgi
Assistant Professor of Healthcare Services Management, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran
استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران

مبین برارپور | Mobin Bararpoor
Medical Student, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Ramsar, Iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-811-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات