، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۱۹

عنوان فارسی بررسی اثربخشی درمان توان‌بخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانش‌آموزان دختر دوره دوم دبیرستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استرس و اضطراب عملکرد شناختی تکالیف درگیر در حافظه فعال را تخریب کرده، اثرات کاهشی بر ظرفیت حافظه فعال داشته و از کارایی آن می­‌کاهد. یکی از رویکردهای درمانی جدید که اثربخشی آن در کاهش استرس و اضطراب قابل‌ بررسی است، توان‌بخشی شناختی و تلاش جهت ترمیم نقایص شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان توان‌بخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانش‌آموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است. روش‌ کار: روش پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش متشکل از دانش‌­آموزان دختر با نشانه­‌های اضطراب و استرس که در مقطع دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند، بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش­‌آموز دختر بود که به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش توسط نرم‌افزار توان‌بخشی شناختیCaptain's Log  در 8 جلسه 90 دقیقه­‌ای به صورت فردی مورد مداخله قرار گرفتند، در صورتی که هیچ مداخله­‌ای روی گروه کنترل انجام نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه DASS-21 بود که دو گروه، در سه مرحله آن­ را تکمیل نمودند. داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و به وسیله نرم‌افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان توان‌بخشی شناختی حافظه فعال تأثیر معناداری در کاهش استرس و اضطراب دانش‌­آموزان در مرحله پس­‌آزمون و پیگیری دارد. نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که درمان توان‌بخشی شناختی حافظه فعال در کاهش استرس و اضطراب دانش­‌آموزان دختر مؤثر است، در نتیجه می­توان جهت کاهش استرس و اضطراب آنها از این مداخله سود جست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توان‌بخشی شناختی، استرس، اضطراب، دانش‌­آموزان

عنوان انگلیسی Efficacy of cognitive rehabilitation therapy on stress and anxiety of the high school second level female students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Anxiety and stress degraded the cognitive function of tasks involved in working memory and decreased working memory capacity and efficiency. Working memory is a complex, limited-capacity cognitive system that prepares information to be stored while processing it simultaneously. One of the new therapeutic approaches whose effectiveness in the reduction of stress and anxiety might be considered is cognitive rehabilitation; the efforts to repair cognitive deficits.This study is designed to evaluate the efficacy of cognitive rehabilitation therapy (CRT) on stress and anxiety of the high school second lever female students in Tehran. Methods: The following study is a semi-experimental study with pretest- posttest and control group with a follow-up stage. The target society of this research includes female students with symptoms of anxiety and stress at the second level of high school in Tehran during the academic year of 2018-2019. The participants are 30 female students in two matched groups (15 participants within the experimental group and 15 ones in the control group) selected by the available sampling method. The experimental group received eight sessions of 90 minutes of individual CRT intervention using computer-based cognitive rehabilitation software. The control group did not have any type of intervention and recruited from the waiting list. The measurement instrument was the depression anxiety and stress scale (DASS) distributed in three different periods of time (pretest, posttest, and follow-up stages. The obtained data were analyzed by SPSS-22. Indicators such as mean and standard deviation and multivariate analysis of covariance were used. The Levin test helped us to check the homogeneity of variances. Results: The results indicated that the CRT method of intervention effectively reduced the high school second level female students' stress and anxiety. However, just its effect on anxiety remained persistent untill the follow-up period. Conclusion: CRT method effectively affects the anxiety and stress of high school second level female student, and it might be considered as a useful way in the field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive rehabilitation therapy (CRT), Anxiety, Stress, Students.

نویسندگان مقاله لیلی اخلاقی جامی | Leili Akhlaghi Jami
PhD Student of General Psychology, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

پیمان حسنی ابهریان | Peyman Hassani-Abharian
Assistant Professor, Department of Cognitive Rehabilitation, Brain and Cognition Clinic, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran
استادیار گروه توان‌بخشی شناختی، کلینیک مغز و شناخت، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران

حسن احدی | hasan ahadi
Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

علیرضا کاکاوند | Alireza Kakavand
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Social Science, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-661-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات