|
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۲۰-۱۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر روش تدریس گفتگویی در حلقههای کندوکاو فلسفی بر تفکر تاملی دانشآموزان ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: برنامه آموزش تفکر فلسفی به کودکان، برنامهای در جهت بهبود تفکر کودکان است. در این روش یادگیرنده بدون کمک معلم، خود به کشف مفاهیم، اصول و قوانین میپردازد و از این طریق به دانشهای لازم دست مییابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس گفتگویی در حلقههای کندوکاو فلسفی بر رشد تفکر تاملی دانشآموزان پسر پایه ششم منطقه سنگر از توابع شهرستان رشت در ایران انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم شهر سنگر بود که از میان آنها 60 نفر به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه تفکر تأملی Kember (2000) استفاده شد. به منظور اجرای متغیر مستقل، هشت داستان از کتب کهن پارسی، مذهبی و متون بینالمللی برای گروه آزمایش انتخاب شد که در هشت جلسه و هر جلسه یک داستان مورد کندوکاو قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامههای آموزش فلسفهورزی (فبک) بر میزان بر رشد تفکر تاملی دانشآموزان تاثیر مثبت و معناداری گذاشته است .میزان اندازه اثر آموزشها در تفکر تاملی 37 درصد بود. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت با استفاده از روش تدریس گفتگویی، کودکان به گونهای پرورش مییابند که بتوانند مهارت تفکر و استدلال خود را در جریان گفتگو بالا ببرند و مهارت تفکر تحلیلی پیدا کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر تأملی، حلقههای کندوکاو، فلسفه برای کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of conversational teaching on philosophical rings on elementary students' reflective thinking |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The program of teaching philosophical thinking to children is a program for improving children's thinking. In this way, the learner, will discover the concepts, principles, rules and thus acquire the necessary knowledge without the help of the teacher. The present study aimed to investigate the effect of the teaching method of dialogue in philosophical study circles on the growth of thinking in sixth-grade boys in the Sangar district of Rasht city in Iran. Methods: This experimental study was a pretest-posttest with control group. The statistical population consisted of all sixth-grade students in Sangar city. Sixty of them were selected by two-stage cluster sampling and replaced by two groups of 30 experimental and control groups. For collecting data, the Questionnaire for Reflective Thinking (Kember, 2000) was used. Eight stories from Persian, religious, and international texts were selected for the experimental group to run an independent variable, which had a storyline in eight sessions and each session. Data were analyzed using descriptive statistics and ANCOVA covariance analysis. Results: The results showed that teaching philosophical thinking positively and significantly affects children's reflective thinking. The impact effect of training was 37 percent. Conclusion: Therefore, using the philosophy of teaching method, children are trained to develop their thinking and reasoning skills in dialogue and to develop analytical thinking skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Reflective thinking, Philosophical conduct, Philosophy for children |
|
نویسندگان مقاله |
فریده حمیدی | Farideh Hamidi Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
محمدرضا امام جمعه | Mohammad Reza Imam Jomeh Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
امیر نامی | Amir Nami MA Student of Educational Psychology, Educational Sciences Department, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-554-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|