، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۴

عنوان فارسی اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانش‌آموزان با آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب شنوایی تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت ­تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که استفاده از برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه با نتایج مؤثری همراه است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود. روش کار: این پژوهش، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 26 دختر با آسیب شنوایی که به روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس شهر اصفهان انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توان­بخشی شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی ‌که به گروه کنترل این آموزش ارائه نگردید. ابزارهای پژوهش، آزمون مشکلات رفتاری (2001) و مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (1396) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه بر مشکلات رفتاری و حافظه فعال آزمودنی‌ها تاثیر معناداری داشت (0001/0P<). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه توان­‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه، مشکلات رفتاری و حافظه فعال دانش‌آموزان با آسیب شنوایی را بهبود بخشید. بنابراین، می‌توان از این برنامه به ‌منظور بهبود مشکلات رفتاری و حافظه فعال چنین دانش‌آموزانی بهره برد و برنامه‌ریزی برای استفاده از برنامه توان­بخشی شناختی مبتنی بر حافظه برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توان­‌بخشی شناختی، مشکلات رفتاری، حافظه فعال، آسیب شنوایی

عنوان انگلیسی The effectiveness of cognitive rehabilitation program based on memory on the behavioral problems and working memory in children with hearing impairment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hearing impairment affects all aspects of an individual's life, while applying cognitive rehabilitation program based on memory has been associated with practical outcomes. The present study aimed to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation programs based on memory on the behavioral problems and working memory in students with hearing impairment.   Methods: The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design, and control group. The participants were 26 girl children with hearing impairment from schools in Isfahan city using a convenient sampling method. Subjects were divided into experimental and control groups, each group consisting of 13 children. The experimental group received ten cognitive rehabilitation sessions based on memory, while the control group did not. The instruments were the Child Behavior Checklist (2001) and Working Memory Test Battery for Children (2017). Data were analyzed using MANCOVA. Results: The results showed that cognitive rehabilitation program based on memory had a significant effect on the behavioral problems and working memory of subjects (P< 0.0001). Conclusion: According to the findings, cognitive rehabilitation program based on memory improved behavioral problems and working memory in students with hearing impairment. So, this program can be used to improve behavioral problems and working memory of these students and planning for providing a cognitive rehabilitation program based on memory for them is of particular importance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive rehabilitation, Behavioral problems, Working memory, Hearing impairment

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | Mohammad Ashori
Assistant Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سیده سمیه جلیل آبکنار | Seyyedeh Somayyeh Jalil-Abkenar
PhD of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-299-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات