، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۶-۱۲۷

عنوان فارسی اثربخشی برنامه بازسازی مهارت‌های ادراکی بر بهبود بدخط نویسی در دانش‌آموزان ابتدائی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مشکلات بدخط نویسی یکی از مهم‌­ترین مشکلات حوزه اختلال­‌های یادگیری محسوب می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه بازسازی مهارت­‌های ادراکی بر بهبود بدخط نویسی دانش­آموزان ابتدائی بود. روش کار: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون_پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش­آموزان مقطع ابتدائی شهر مشهد در سال تحصیلی 97-96 بود. روش نمونه­‌گیری به صورت هدفمند بود، به این صورت که ابتدا دانش­آموزان ابتدائی در پایه سوم ابتدایی شهر مشهد به وسیله سیاهه محقق­ ساخته مشکلات دست­‌خط (کشاورزی، 1394) از نظر مشکلات دست­‌خط بررسی شدند. پس از شناسایی دانش­آموزان با مشکلات بدخط نویسی 20 نفر با داشتن معیارهای ورود به این مطالعه انتخاب و سپس به روش گمارش تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و آزمایش (10 نفر) قرار گرفتند. ابتدا آزمودنی­‌های گروه آزمایش در 16 جلسه (45 دقیقه­‌ای) تحت برنامه آموزش بازسازی مهارت­‌های ادراکی قرار گرفتند، در پایان هر دو گروه مجددأ مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌­ها:نتایج به دست آمده نشان داد برنامه بازسازی مهارت­های ادراکی بر کاهش مشکلات خط دانش­آموزان ابتدائی تأثیر دارد (025/0P<). نتیجه‌­گیری: براساس یافته­‌های پژوهش حاضر، علاوه بر ابعاد جسمی و آموزشی مؤثر بر کاهش مشکلات خط، باید به عوامل دیگری از جمله ویژگی­‌های شخصیتی دانش­آموز نیز توجه نمود. طبق مشاهداتی که در هنگام آموزش و ارزیابی انجام شد، بُعد ادراکی فرد در آموزش نقش بسزایی دارد، بنابراین می­­­­­­توان برنامه بازسازی مهارت­‌های ادراکی را برای بهبود بدخط نویسی در دانش­آموزان ابتدائی به کار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازسازی مهارت­‌های ادراکی، بدخط نویسی، دانش‌­آموزان ابتدائی

عنوان انگلیسی The effectiveness of cognitive skills recovery program on avoiding scribbling in elementary students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of the cognitive skill rehabilitation program on improper badge marking of primary school students. Methods: In this research, the participants included elementary students in Khorasan Razavi province in the academic year of 2017-2018 and a descriptive research method of a semi-experimental type. Using purposeful sampling, firstly, elementary students at the third grade in the School of Mashhad were studied by a researched logbook in terms of handwriting problems. After identifying students with poorly-labeled badges, ten of them were randomly selected to receive instruction and trained for 12 sessions (45 minutes) each session lasted one hour. The data gathering tool was a review of the research problems of the research line, which was used as a record sheet for behaviors that have a lasting effect. The student's line of problems is examined in this notebook and the teacher identified and introduced students with line problems through observing and reviewing the student's line and responding to the checklist. Results: The results revealed that the program's reconstruction of perceptual skills had an impact on reducing primary school students' poblems. Conclusion: In addition to the physical and educational dimensions affecting the reduction of linguistic problems, it should be noted that other factors such as personality traits of the student education, should be considered. According to the observations made during the training and evaluation, has a significant role, so education should not only focus on one dimension and ignore other dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reconstructive cognitive skills, Scribbling, Elementary students

نویسندگان مقاله سکینه سلطانی کوهبنانی | sakineh soltani kouhbanani
Assistant Professor, Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

سمیه زارع نژاد | somayeh Zarenezhad
MA of Educational Psychology, Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محمد حسین سلطانی کوهبنانی | Mohammad Hossein Soltani Kouhbanani
Student of Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

راضیه خسرو‌راد | Razieh Khosrorad
Assistant Professor, Department of Health Education, Education Development Center, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-186-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات