، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۲-۲۲

عنوان فارسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیش توجه و وسوسه در معتادان در حال ترک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سال‌هاست که بر نقش سوگیری توجه در اختلالات مرتبط با اعتیاد از جمله نقش آن در وسوسه و لغزش تأکید می‌شود. در پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه، سوگیری پیش‌توجه و وسوسه در معتادان در حال ترک پرداخته‌ شد. روش کار: سه گروه (اصلاح سوگیری توجه، اصلاح سوگیری توجه به همراه تقویت و تنبیه و کنترل) در سه مرحله زمانی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری) از لحاظ میزان سوگیری توجه، سوگیری پیش‌ توجه و وسوسه مورد سنجش قرار‌ گرفتند. بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه کنترل مداخله‌ای خنثی دریافت کرد، در حالی ‌که گروه اصلاح سوگیری توجه با روش اصلاح سوگیری متداول مورد مداخله قرار گرفت و گروه دیگر از طریق اصلاح سوگیری توجه با تقویت و تنبیه مورد دست‌کاری قرار گرفت. برای سنجش سوگیری توجه، سوگیری پیش ‌توجه و همچنین مداخلات صورت گرفته از آزمون دات پروب و برای سنجش وسوسه از مقیاس کوتاه وسوسه مواد استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که هر سه گروه در متغیرهای سوگیری توجه در پس‌آزمون و پیگیری، سوگیری پیش ‌توجه در پس‌آزمون و وسوسه در پس‌آزمون با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند. در متغیر سوگیری پیش ‌توجه در مرحله پیگیری گروه کنترل نمرات سوگیری پیش ‌توجه بالاتری از هر دو گروه دیگر کسب نمود. همچنین در متغیر وسوسه در مرحله پیگیری گروه اصلاح سوگیری به همراه تقویت و تنبیه از هر دو گروه دیگر نمرات وسوسه کمتری را کسب نمود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد افزودن تقویت و تنبیه به مداخله کلاسیک اصلاح سوگیری توجه می‌تواند به بهبود اثربخشی این مداخله بینجامد. همچنین مداخلات مبتنی بر اصلاح سوگیری توجه، مداخله‌ای کارآمد هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصلاح سوگیری توجه، تقویت و تنبیه، آزمون دات پروب، سوگیری پیش­ توجه، وسوسه

عنوان انگلیسی The effectiveness of attentional bias modification on attentional bias, pre-attentional bias and craving in abstinent addicts
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: For many years, it has been emphasized on the role of attentional bias in addiction-related disorders, including its role in craving and relapse. This reseasrch aimed to investigate, the effectiveness of attentional bias modification on attention bias, pre-attentional bias and craving in abstinent addicts. Methods: Three groups (control, attentional bias modification and attentional bias modification with reinforcement and punishment) in three phases (pre-test, post-test, and follow up) assessed in attentional bias, pre-attentional bias, and craving. During the pre-test and post-test, the control group received placebo training, while the second group received attentional bias modification training, and the third group received attentional bias modification training with reinforcement and punishment, respectively. To measure attentional bias, pre-attentional bias, and interventions, and to measure craving Dot-probe task test and Brief Substance Craving Scale were used respectively. Results: The results indicated that there was a significant difference between three groups in attentional bias in post-test and follow-up, the pre-attentional bias in post-test, and craving in the post-test. The control group obtained a higher score in pre-attentional bias than two experimental groups in the pre-attentional bias in follow up and attentional bias modification with reinforcement and punishment group obtained a lower score in craving than two other groups in craving in follow up. Conclusion: It seems that adding reinforcement and punishment to the classical intervention of attentional bias modification can lead to improving the effectiveness of this intervention. Besides, interventions based on attention bias modification are efficient interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attentional bias modification, Reinforcement and Punishment, Dot-Probe task, Pre-attentional bias, Craving

نویسندگان مقاله علی نوروزی | Ali Nowrouzi
. PhD Student in Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

نجمه حمید | Najmeh Hamid
Associate Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشیار روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

کیومرث بشلیده | Kumars Beshlideh
. Professor of Psychology, Department of Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
استاد روان‌شناسی صنعتی سازمانی، گروه روان‌شناسی صنعتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

سید علی مرعشی | Seyed Ali Marashy
Assistant Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, College of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
استادیار روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات