، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی بررسی حافظه‌ شرح حال و سبک‌های پردازش هویت در نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه شرح حال و سبک‌ها­ی پردازش هویت در نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود. روش کار: این پژوهش از نوع پس رویدادی (علی مقایسه‌ای) بود، که در آن آزمودنی‌ها که با روش نمونه­‌گیری در دسترس در 3 گروه مهاجر افغان (16 آزمودنی در گروه اختلال استرس پس از سانحه، 18 آزمودنی در گروه کنترل و 14 آزمودنی در گروه افراد مواجه شده با رویداد استرس­‌زا بدون نشانه­‌های اختلال استرس پس از سانحه) انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای اختلال استرس پس از سانحه، مقیاس تجدید نظر شده تاثیر رویداد، مقیاس اضطراب Beck، مقیاس افسردگیCDS-A ، آزمون حافظه شرح حال و پرسشنامه هویت Berzonsky مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک طرفه و چند متغیره، تحلیل کوواریانس یک طرفه و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته‌ها: بین عملکرد بیش کلی­‌گرایی حافظه‌ شرح حال نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه  و گروه مواجه شده با رویداد استرس­‌زا بدون نشانه‌­های اختلال استرس پس از سانحه و کنترل تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین گروه‌های مورد نظر در سطح اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت. اما میان حافظه شرح حال و هویت رابطه معناداری بدست نیامد. نتیجه­‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد که عملکرد نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در بازیابی اختصاصی حافظه شرح حال ضعیف‌تر از نوجوانان دو گروه دیگر است. همچنین بین گروه­‌ها از نظر سبک هویت تفاوت معناداری نداشت، از طرفی میان آسیب بازیابی اطلاعات از حافظه‌ شرح حال با سبک هویتی نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به PTSD ارتباطی وجود ندارد. بنابراین بر مبنای مطالعات و مشاهدات صورت گرفته در پژوهش به نظر  می­‌رسد که در این گروه از نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به PTSD متغیر حافظه شرح حال نقش واسطه­‌ای در تبیین سبک­‌های هویتی ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال استرس بعد از سانحه، حافظه شرح حال، سبک‌های پردازش هویت، نوجوانان مهاجر افغان

عنوان انگلیسی The study of autobiographical memory and identity processing styles in Afghan immigrant adolescents suffering from post–traumatic stress disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aims to investigate autobiographical memory and identity styles in Afghan immigrant adolescent with post–traumatic stress disorder. Methods: There are three groups in this causal-comparative study (18 control subjects, 14 Non-PTSD, and 16 PTSD subjects). Subjects were recruited by using Semi-Structural Interview for PTSD, The Impact of Event Scale–Revised, Beck Anxiety Inventory, Children Depression Scale, Autobiographical Memory Test, and Berzonsky's Identity Style Inventory. To analyze data, one-way covariance and one-way variance analysis were used. Results: There was a significant difference between autobiographical memory among immigrant adolescents with PTSD, Non-PTSD and control group. Beside, these groups had a significant difference in depression and anxiety levels. But there was no significant relation between identity and autobiographical memory. Conclusion: The results of this study revealed that performance of Afghan immigrant adolescents with PTSD in special retrieval of autobiographical memory items is weaker than control and Non-PTSD groups. However, the variance analyze have shown that there was no significant difference in terms of identity style among these three groups. Problems in retrieving autobiographical memory information were not related to identifying style in this group of Afghan immigrant adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Post-traumatic stress disorder (PTSD), Autobiographical memory, Identity processing styles, Afghan immigrant adolescents

نویسندگان مقاله فاطمه صنمبری | Fatemeh Sanambari
MSc in Clinical Psychology of Child and Adolescence, Kharazmi University, Tehran, Iran
کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

علیرضا مرادی | Alireza Moradi
Professor of Clinical Psychology Department, Kharazmi University, Tehran, Iran
استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

مریم مقدسین | Maryam Moghaddasin
Assistant Professor of Clinical Psychology Department, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

ویدا سادات میرابوالفتحی | Vida Sadat Mirabolfathi
PhD Student in Cognitive Sciences, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران

مهدی پارویی | Mehdi Parouee
MSc Student in Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-65&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات