|
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۵۸-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین مولفههای برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: این مقاله به تبیین مولفههای برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی پرداخته است. این نظریه با نگرش جدید به یادگیری و شناخت معتقد است که شناخت و یادگیری در موقعیتهای ویژه مورد کاربرد آن واقع شدهاند. بنابراین افراد برای کسب دانش معتبر باید در موقعیتهای واقعی مشارکت و تعامل داشته باشند. روش کار: بر اساس چشم انداز نظریه شناخت موقعیتی، با استفاده از روش پژوهش نظریهای، چهار مولفه اصلی برنامه درسی تربیت معلم هدف، فرصتهای یاددهی_یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی تبیین شد. ارائه مدل تجویزی برنامه درسی تربیت معلم در قالب راهبردهای یاددهی و یادگیری ارائه شد. این مدل تجویزی در برگیرنده دو مفهوم کارورزی شناختی و جوامع عمل، با به کارگیری فرصتهای یادگیری در راستای تحقق اهداف برنامه درسی اقدام مینماید و مولفه ارزشیابی مستتر در مدل تجویزی برای ارزیابی فرآیند و برونداد نتایج صورت میگیرد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر در ذیل مولفههای هدف، فرصتهای یاددهی_یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی بحث شد. در بخش اهداف به چهار هدف، انتقال دانش کاربردی و مستحکم به فراگیران، ساخت اجتماعی معنا، تربیت معلمان حرفهای کارا و مولد و شکلدهی هویت حرفهای فراگیران اشاره شد. فرصتهای یادگیری به مواردی چون انجام فعالیتهای اصیل، گفتمان، روایتپردازی، سناریو سازی، طراحی و تصویرسازی از ادراک حرفهای خود پرداخته است. فرصتهای یادگیری در بطن دو راهبرد یادگیری کارورزی شناختی و جوامع عمل تحقق اهداف مورد نظر را محقق میسازد. در نهایت، ارزشیابی معتبر و اصیل جهت ارزیابی برنامه درسی طراحی شده پیشنهاد داده شد. نتیجهگیری: پژوهشگران معتقدند به کارگیری چارچوب برنامه درسی ارائه شده بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی در تربیت معلم به کاهش فاصله دانش نظری و عملی و در نتیجه نظریه و عمل کمک خواهد کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علوم شناختی، شناخت موقعیتی، تربیت معلم، برنامه درسی، مولفه |
|
عنوان انگلیسی |
Explaining the components of situated cognition theory-based teacher education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The present study is an attempt to explain the components of the teacher education curriculum based on the situated cognition theory. This theory, with a new attitude to the cognition and learning, believes that these two categories have been applied in specific situations. Therefore, people need to be involved in real-world situations to gain authentic knowledge. Methods: Based on the perspective of situated cognition theory, the four main components of the teacher education curriculum, including teaching-learning opportunities, learning strategies, and evaluation were explained using theoretical inquiry. A prescriptive model of teacher education curriculum was presented in the form of teaching and learning strategies. This prescriptive model underlies the two concepts of cognitive apprenticeship and community of practice using learning opportunities to achieve the goals of the curriculum. The hidden evaluation component in the prescriptive model carried out to assess the process and output results. Results: The findings of the present study were discussed in terms of components such as goals, teaching-learning opportunities, learning strategies, and evaluation. In the goals section, four goals were focused on transferring well-appointed and applied knowledge to learners, social construction of meaning, training efficient and productive professional teachers, and shaping learners' professional identities. Learning opportunities have focused on doing authentic practices, discourse, narrative writing, scenario building, design, and visualization of their professional perceptions. Learning opportunities at the heart of two learning strategies, including cognitive apprenticeship, and communities of practice will accomplish the mentioned goals. Finally, the validated and authentic evaluation was proposed to evaluate the designed curriculum. Conclusion: Researchers believe that the application of the curriculum framework based on the situated cognition theory in teacher education contributes to reducing the gap between theoretical and practical knowledge, and as a result, between theory and practice. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive science, Situated cognition, Teacher education, Curriculum, Component |
|
نویسندگان مقاله |
عرفانه قاسمپور خوشرودی | Erfane Ghasempour PhD Candidate in Curriculum Studies, Tehran University, Tehran, Iran دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمود تلخابی | Mahmoud Talkhabi Assistant Professor of Department of Educational Sciences, Farhangian University and Institute for Cognitive Science Studies (ICCS), Tehran, Iran استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
مرضیه دهقانی | Marzieh Dehghani Assistant Professor of Curriculum Studies,Faculty of Psychology and Education، Tehran University, Tehran, Iran استادیار، گرایش برنامهریزی درسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کیوان صالحی | Keyvan Salehi Assistant Professor of Educational Measurement and Evaluation, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Iran استادیار، گرایش سنجش آموزش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|