، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۷۴-۸۳

عنوان فارسی رابطه بین فرآیندهای شناختی پاس و تفکر آینده‌نگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی پاس (PASS) ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می‌رسد هر نقصی در این توانایی ممکن است بر توانایی‌های دیگر از جمله تفکر آینده‌نگر در این گروه تأثیر بگذارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرآیندهای شناختی PASS و تفکر آینده‌نگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان انجام گرفت. روش کار: طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 8-6 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا در شهر اصفهان بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 15 دانش‌آموز مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بودند که به ‌صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادها از سیستم ارزیابی شناختی-ویرایش دوم، پرسشنامه‌ سنجش دامنه‌ اوتیسم و تکلیف سفر استفاده گردید. یافته­‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که ضرایب همبستگی محاسبه شده بین فرآیندهای شناختی PASS با تفکر آینده­‌نگر (برنامه‌ریزی، توجه و پردازش متوالی) همگی معنادار بودند (05/0P≤). نتیجه­‌گیری: یافته‌های این پژوهش شواهدی را در مورد مکانیسم­‌های شناختی ارائه می­‌دهد که ممکن است با نقایص تفکر آینده‌­نگر در اختلال طیف اوتیسم رابطه داشته باشد. این نتایج می­تواند پیامدهای مهمی را در سطح نظری و بالینی ارائه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرآیندهای شناختی پاس، تفکر آینده‌نگر، اختلال طیف اوتیسم

عنوان انگلیسی Relationship between PASS cognitive processes and future thinking in children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: PASS cognitive processes dysfunction is considered as a common feature of autism spectrum disorders. It seems likely that any breakdown in this capacity might impact on the capacity for future thinking in this group. Accordingly, this study aimed to investigate the relationship between PASS cognitive processes and future thinking in children with autism spectrum disorder in the city of Isfahan. Methods: The research design was descriptive and correlational. The study population included all children 6-8 years old with a high-functioning autism spectrum disorder in Isfahan. The sample included 15 students with high-functioning autism who were selected by convenience sampling method. The Cognitive Assessment System, Autism Spectrum Screening Questionnaire, and Trip Task were used to collect data.   Results: The statistical results showed that the correlation coefficients between future thinking and PASS cognitive processes (planning, attention, simultaneous and successive) were significant at the (P≤0.05). Conclusion: These findings provided evidence regarding cognitive mechanisms that may be related to the defects of future thinking in autism spectrum disorder. Besides, obtained results could have crucial implications in the clinical and theoretical level.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله PASS cognitive processes, Future thinking, Autism spectrum disorder

نویسندگان مقاله مریم صمدی | Maryam Samadi
PhD Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،ایران

امیر قمرانی | Amir Ghamarani
. Assistant Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار، روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص ، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،ایران

سالار فرامرزی | Salar Faramarzi
Associate Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار، روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات