، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۱۲

عنوان فارسی درک و بیان حروف اضافه مکانی و غیرمکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در مقایسه با کودکان طبیعی در چارچوب زبان‌شناسی شناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انقلاب نورونی در نظریه‌ زبانی به درک ماهیت و عملکرد مغز و ذهن و پیوند آنها با بدن در چارچوب نظریه‌‌ شناختی دریچه‌ای نوین گشوده است. واژه‌های فضایی که حروف اضافه‌ مکانی را نیز شامل می‌شوند، در زبان‌های مختلف ریشه در طرحواره‌های تصویری دارند. بنابراین هدف این پژوهش چگونگی درک و بیان حروف اضافه‌ مکانی در مقایسه با غیر‌مکانی‌ها در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌‌ زبانی و کودکان طبیعی بود. روش کار: آزمودنی‌ها شامل 8 کودک 5 تا 8 ساله‌ فارسی ‌زبان مبتلا به آسیب ویژه‌‌ زبانی بود که با گروه شاهد (8 کودک همتای سالم) مقایسه شدند. نمونه‌‌ها با استفاده از آزمون محقق ساخته‌ درک و کاربرد حروف اضافه‌ ساده که پایایی و روایی آن از طریق پیش آزمون 60 کودک 5 تا 8 ساله فارسی زبان سالم محاسبه شد، ارزیابی شدند. در نهایت، داده­‌ها با استفاده از آزمون T و با نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌­ها: نتایج نشان داد میزان درک و کاربرد حروف اضافه‌ ساده‌ مکانی در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌ زبانی کمتر از کودکان طبیعی بود. همچنین در کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌‌ زبانی میزان درک و کاربرد حروف اضافه‌ غیرمکانی کمتر از میزان درک و کاربرد حروف اضافه‌‌ مکانی‌ بود. نتیجه‌گیری: از آن ‌جا که حروف اضافه‌ مکانی، واژه‌های فضایی هستند و ریشه در طرحواره‌های تصویری دارند، بنابراین در چارچوب زبان‌شناسی شناختی در تأیید عملکرد غیرحوزه‌ای مغز، کودکان مبتلا به آسیب ویژه‌ زبانی در درک و استفاده از حروف اضافه‌ مکانی اختلالات کمتری نسبت به غیرمکانی‌ها نشان دادند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زبان­‌شناسی شناختی، حروف اضافه‌‌ مکانی و غیرمکانی، آسیب ویژه‌‌ زبانی

عنوان انگلیسی Comprehension and production of spatial and non-spatial prepositions in specific language impairment children versus healthy children Based on cognitive linguistics
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Neuron revolution in linguistic theory has opened a new window to the understanding nature and function of brain and mind and their connection to the body based on the cognitive theory. Space words, which include spatial prepositions as well, stem from image schema in different languages. Therefore, of the objective of the present study was to understand and state spatial prepositions compared with non-spatial prepositions in children with specific language impairment (SLI) and healthy children (HC). Methods: The subjects consisted of eight Persian children with SLI aged 5-8 years, who were compared with the control group (eight HC peers). The children were investigated using a researcher-made test of comprehension and application of simple prepositions; the reliability and validity of the test were computed through a pretest of 60 normal 5 to 8-year old Persian children. Finally, the data were analyzed by SPSS using t-test Results: The results showed that the amount of comprehension and application of spatial prepositions among SLI children was lower than that in HC peers. Also, the amount of comprehension and application of non-spatial prepositions among SLI children was lower than that in HC peers. Conclusion: Since spatial prepositions are space words and stem from image schema, thus, based on cognitive linguistics in confirmation of the non-modular function of the brain, SLI children demonstrated lower deficits in comprehension and production of spatial prepositions than non-spatial ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive linguistics, Spatial and Non-spatial prepositions, Specific language impairment

نویسندگان مقاله سبا ولی‌زاده | Saba Valizade
PhD Candidate, Department of Linguistics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

بهروز محمودی بختیاری | Behrooz Mahmoodi Bakhtiari
Associate Professor, Department of Performing arts, Tehran University, Tehran, Iran
دانشیار پردیس هنرهای زیبا، گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمد‌ هادی فلاحی | Mohammad Hadi Fallahi
Assistant Professor, Department of Computational Linguistics, Regional Information Center for Science and Technology, Shiraz, Iran
استادیار مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فن‌آوری، گروه زبان‌شناسی رایانشی، شیراز، ایران

مریم فهام | Maryam Faham
Assistant Professor, Department of Speech Therapy, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ علوم توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات