، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۲۸-۱۴۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تریز بر ذهنیت فلسفی و راهبرد‌های فراشناختی دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش‌­آموزان دختر بود. روش کار: روش پژوهش شبه­‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌­آزمون_پس­‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­‌آموزان دختر پایه سوم دوره­ دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 60 نفر به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چند­ مرحله­‌ای انتخاب و سپس به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). آموزش TREZ در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقه‌­ای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پس­‌آزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمع‌­آوری داده­‌ها از پرسشنامه­‌های ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش TREZ بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش­‌آموزان دختر در مراحل پس‌­آزمون و پیگیری بود. نتیجه‌­گیری: می­توان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانش‌­آموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره­ی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانش­‌آموزان ارائه دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تریز، ذهنیت فلسفی، راهبرد­های فراشناختی

عنوان انگلیسی The effectiveness of TREZ training on the philosophical mindfulness and metacognitive strategies of girl students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students. Methods: This quasi-experimental research was a pre-test, post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all third-grade female students in the second grade secondary school of Khorramabad in the academic year of 2017-2018. The 60 of them were selected by multi-stage random cluster sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups (each group=30 subjects). The 6-session of 90-minute TREZ training conducted for the experimental group and one month after the end of the sessions, post-test and follow-up stages were performed. To collect data, philosophical subjective questionnaire and metacognitive strategies were used. Results: The findings revealed the effectiveness of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students in post-test and follow up stages. Conclusion: Consequently, the method has influenced the philosophical mentality and metacognitive strategies of female students. Therefore, it is suggested that teachers provide students with creativity and teaching methods during the training period.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله TREZ, Philosophical mentality, Metacognitive strategies

نویسندگان مقاله حسنعلی ویسکرمی | HasanAli Viskarami
Assistant Professor of Psychology, Lorestan University, Khoram Abad, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

زینب بیرانوند | Zeinab Biyranvand
PhD Student of Educational Psychology, Lorestan University, Khoram Abad, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

زهرا بیرانوند | Zahra Beyranvand
MA in Educational Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات