|
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۲۸-۱۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش تریز بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان دختر |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر بود. روش کار: روش پژوهش شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون_پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 60 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). آموزش TREZ در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پسآزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش TREZ بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر در مراحل پسآزمون و پیگیری بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دورهی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانشآموزان ارائه دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تریز، ذهنیت فلسفی، راهبردهای فراشناختی |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of TREZ training on the philosophical mindfulness and metacognitive strategies of girl students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students. Methods: This quasi-experimental research was a pre-test, post-test design and follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all third-grade female students in the second grade secondary school of Khorramabad in the academic year of 2017-2018. The 60 of them were selected by multi-stage random cluster sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups (each group=30 subjects). The 6-session of 90-minute TREZ training conducted for the experimental group and one month after the end of the sessions, post-test and follow-up stages were performed. To collect data, philosophical subjective questionnaire and metacognitive strategies were used. Results: The findings revealed the effectiveness of TREZ training on philosophical mentality and metacognitive strategies in female students in post-test and follow up stages. Conclusion: Consequently, the method has influenced the philosophical mentality and metacognitive strategies of female students. Therefore, it is suggested that teachers provide students with creativity and teaching methods during the training period. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
TREZ, Philosophical mentality, Metacognitive strategies |
|
نویسندگان مقاله |
حسنعلی ویسکرمی | HasanAli Viskarami Assistant Professor of Psychology, Lorestan University, Khoram Abad, Iran استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
زینب بیرانوند | Zeinab Biyranvand PhD Student of Educational Psychology, Lorestan University, Khoram Abad, Iran دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
زهرا بیرانوند | Zahra Beyranvand MA in Educational Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|