، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی همبسته‌های عصب‌شناختی عدالت در کودکان در رابطه با گروه خودی/غیرخودی: مطالعه پتانسیل وابسته به رویداد
چکیده فارسی مقاله     مقدمه: اجتناب از نابرابری به معنای تمایل به گذشتن از مقداری از سرمایه به جهت دریافت نکردن کمتر یا بیشتر از شریک اجتماعی است. این مؤلفه عامل کلیدی در برقراری عدالت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی همبسته­‌های عصب­‌شناختی اجتناب از نابرابری و اثر عضویت گروهی بر این رفتار در کودکان 6 ساله انجام گرفت. روش‌کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان سالم 6 ساله شهر تهران در سال 1397-1396 بود. بدین منظور، 15 کودک (4 دختر، 11 پسر) ساکن شهر تهران در این مطالعه شرکت کردند. در تکلیف اولتیماتوم، پیشنهادهای برابر/ نابرابر از سوی افراد گروه خودی و غیرخودی به کودکان شرکت­‌کننده ارائه شد. ثبت داده­ های امواج مغزی نیز از طریق دستگاه EEG8 و کلاه 32 کاناله صورت گرفت. یافته‌ها: یافته­‌ها نشان داد که کودکان به طور معناداری پیشنهادهای برابر را بیشتر از پیشنهادهای نابرابر سودمند و ناسودمند (001/0=P) و پیشنهادهای ارائه شده توسط گروه خودی را بیشتر از گروه غیرخودی (041/0=P) پذیرفتند. همچنین طول موج FRN در پاسخ به پیشنهادهای نابرابر بیشتر از پیشنهادهای برابر بود، این اثر در رابطه با پیشنهادهای ارائه شده توسط گروه خودی نیز مشاهده شد. علاوه بر این طول موج P300 در مواجهه با پیشنهادهای برابر و نابرابر سودمند از سوی گروه خودی بیشتر بود. نتیجه‌گیری: از یافته­‌های مطالعه حاضر می­توان این­گونه نتیجه­‌گیری کرد که امواج مغزی زودهنگام هیجانی و دیرهنگام شناختی در پاسخ به بی­‌عدالتی و عدالت ادارک شده توسط کودکان قابل شناسایی است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت، اجتناب از نابرابری سودمند، اجتناب از نابرابری ناسودمند، عضویت گروهی، مؤلفه منفی مرتبط با بازخورد، P300

عنوان انگلیسی Neural correlates of fairness consideration in children in interaction with their In-/Out-group: An event-related potential study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The avoidance of inequality means that individuals like to ignore some of their capital not to receive less or more than their social partners. This variable is a key factor in establishing fairness. The present study aimed to investigate the neural correlates of inequality avoidance and the effect of group membership on this behavior among 6-year-old children Methods: The population of this research included healthy 6-year-old children from Tehran in 2018-2019. Hence, 15 children (4 girls and 11 boys) residing in Tehran were selected. In the ultimatum game, the children were presented by (un)fair offers from either in-group or out-group members. Also, in order to record brain waves' data 32-channel EEG8 device were used. Results: The results showed that the children accepted significantly equal offers than advantageous and disadvantageous inequal offers (P=0.001) and offers presented by their in-group members than out-group members (P=0.041). Besides, the FRN wavelength in response to unfair offers was more than fair offers; this effect was observed in connection with the offers presented by their in-group members. Morover, the P-300 amplitude in exposure to equal and advantagous inequal offers was more when they were opposed from their in-group members. Conclusion: The results attained in this study are indicative of the fact that early emotional and cognitive late brain waves in response to perceived equality and inequality are identified by children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fairness, Disadvantageous inequality aversion, Advantageous inequality aversion, Group membership, Feedback related negativity (FRN), P300

نویسندگان مقاله فاطمه کشوری | Fatemeh Keshvari
. PhD Student in Cognitive Psychology, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

حسین لطف‌آبادی | Hossein Lotfabadi
. Professor of Psychology, Department of Clinical and Health Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه روان‌شناسی بالینی و سلامت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

سعید ایمانی | Saeed Imani
Assistant Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical and Health Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه روان‌شناسی بالینی و سلامت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

مجتبی حبیبی | Mojtaba Habibi
Assistant Professor of Health Psychology, Department of Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انیستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان شناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات