، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال­‌کاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش­ آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهمال­‌کاری صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی است. دانش­‌آموزانی که خود را کارآمد می­‌دانند، از راهبرد­های شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می­‌کنند و برای انجام تکالیف تلاش بیشتری می­‌ورزند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمال­‌کاری تحصیلی و خودکارآمدی در دانش­‌آموزان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس­‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند، که از میان آنها 30 دانش­‌آموز دارای اهمال­‌کاری تحصیلی (نمره 30 به بالا) به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی مرحله­‌ای انتخاب و با شیوه نیمه آزمایشی، در دو گروه­ آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­‌ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش­‌آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. داده­‌ها با استفاده پرسشنامه­‌های اهمال­‌کاری تحصیلی سواری و خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس جمع­‌آوری شد. از روش تحلیل کواریانس چند­ متغیره و تک متغیره با نرم­‌افزار SPSS-18 جهت تحلیل داده­‌ها استفاده شد. یافته­‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی در دانش­‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (001/0>P). همچنین این تاثیر تا مرحله پیگیری حفظ شده بود. نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش می­‌توان گفت آموزش راهبرد­های یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی دانش­‌آموزان دختر مؤثر است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال­‌کاری تحصیلی، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، دانش­‌آموزان

عنوان انگلیسی Effect of cognitive and metacognitive learning strategies training on academic procrastination and self efficacy in students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The procrastination is a common failure in self-regulation. Students who consider themselves efficient, use cognitive and metacognitive learning strategies more and make more effort to do their assignments. The aim of this study was to investigate the effect of cognitive and metacognitive learning strategies on academic procrastination and self-efficacy of students. Methods: The research method was semi-experimental and its design was pretest, post-test with control group and follow-up stage. The statistical population comprised all middle school students in the city of Khorramabad, in the academic year of 2015-2016, among whom 30 students having academic procrastination (score≥30) were selected through the step random sampling method. Then, with semi-experimental method, the students were divided into two groups: exprimental (15 students) and control (15 students). The students in exprimental group received the training of cognitive and metacognitive learning strategies for 90-min eight sessions (once a week). The data were obtained by using the Savari Academic Procrastination Questionnaire and Sherer and Maddox General Self-efficacy Scale and the multi-variable covariance analysis (MANCOVA) was applied to analyze the data. Results: The results showed that cognitive and metacognitive learning strategies training reduced significantly academic procrastination and increased self-efficacyy in the exprimental group towards the control group (P>0.001). Also, this effect continued until the follow-up phase. Conclusion: Based on the research results, it can be said the training of the cognitive and metacognitive learning strategies has a beneficial effect on decreasing academic procrastination and increasing self-efficacy among female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic procrastination, self-efficacy, Cognitive and metacognitive learning strategies

نویسندگان مقاله عزت‌اله قدم‌پور | Ezatollah Ghadampour
Associate Professor in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

کبری بیرانوند | Kobra Beiranvand
MS in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات