|
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اهمالکاری صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی است. دانشآموزانی که خود را کارآمد میدانند، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده میکنند و برای انجام تکالیف تلاش بیشتری میورزند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی در دانشآموزان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند، که از میان آنها 30 دانشآموز دارای اهمالکاری تحصیلی (نمره 30 به بالا) به شیوه نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب و با شیوه نیمه آزمایشی، در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای طی یک جلسه در هفته بر روی دانشآموزان گروه آزمایش انجام گرفت. دادهها با استفاده پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سواری و خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس جمعآوری شد. از روش تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره با نرمافزار SPSS-18 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (001/0>P). همچنین این تاثیر تا مرحله پیگیری حفظ شده بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دختر مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اهمالکاری تحصیلی، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of cognitive and metacognitive learning strategies training on academic procrastination and self efficacy in students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The procrastination is a common failure in self-regulation. Students who consider themselves efficient, use cognitive and metacognitive learning strategies more and make more effort to do their assignments. The aim of this study was to investigate the effect of cognitive and metacognitive learning strategies on academic procrastination and self-efficacy of students. Methods: The research method was semi-experimental and its design was pretest, post-test with control group and follow-up stage. The statistical population comprised all middle school students in the city of Khorramabad, in the academic year of 2015-2016, among whom 30 students having academic procrastination (score≥30) were selected through the step random sampling method. Then, with semi-experimental method, the students were divided into two groups: exprimental (15 students) and control (15 students). The students in exprimental group received the training of cognitive and metacognitive learning strategies for 90-min eight sessions (once a week). The data were obtained by using the Savari Academic Procrastination Questionnaire and Sherer and Maddox General Self-efficacy Scale and the multi-variable covariance analysis (MANCOVA) was applied to analyze the data. Results: The results showed that cognitive and metacognitive learning strategies training reduced significantly academic procrastination and increased self-efficacyy in the exprimental group towards the control group (P>0.001). Also, this effect continued until the follow-up phase. Conclusion: Based on the research results, it can be said the training of the cognitive and metacognitive learning strategies has a beneficial effect on decreasing academic procrastination and increasing self-efficacy among female students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Academic procrastination, self-efficacy, Cognitive and metacognitive learning strategies |
|
نویسندگان مقاله |
عزتاله قدمپور | Ezatollah Ghadampour Associate Professor in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
کبری بیرانوند | Kobra Beiranvand MS in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|