|
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۵۲-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر برخی مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان با آسیب بینایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آسیب بینایی تمام جنبههای زندگی فرد از جمله مهارتهای شناختی و عصب روانشناختی وی را تحت تأثیر قرار میدهد، این در حالی که استفاده از برنامه آموزش پردازش حسی با نتایج مطلوبی همراه بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر برخی از مهارتهای عصب روانشناختی توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی و با طرح خط پایه، مداخله و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبستانی با آسیب بینایی شهر اصفهان تشکیل بود که از میان آنها 5 دانشآموز که در زمینه مهارتهای عصب روانشناختی دارای مشکل بودند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. مداخله آموزشی پردازش حسی بر روی گروه نمونه در ده جلسه به صورت هفتهای سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عصب روانشناختی Connors بود. دادههای به دست آمده به شیوه تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش پردازش حسی به طور قابل توجهی سبب بهبود مهارتهای عصب روانشناختی توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی دانشآموزان دبستانی با آسیب بینایی میشود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که در کنار سایر روشهای آموزشی و توانبخشی کودکان با آسیب بینایی، روش آموزش پردازش حسی نیز به کار برده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پردازش حسی، عصب روانشناختی، آسیب بینایی |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of sensory processing training on some neuropsychology skills of students with visual impairment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Visual impairment affects all aspect of individual's life and its family, as well as cognitive and neuropsychological skills; however, the use of sensory processing training has been associated with desirable outcomes. The present research aimed to investigate of the effectiveness of sensory processing training on some neuropsychology skills of attention, working memory and executive functions of students with visual impairment. Methods: The present study was a single-subject study with the base line, intervention and follow up design. The participants included elementary students with visual impairment in Isfahan city, among whom 5 students who had problems in neuropsychological skills and with visual impairment were selected using convenient sampling method. In total, 10 sessions, three sessions per week of 45-minutes sensory processing training were administrated to sample group. The instrument used in the present research was Connors neuropsychological questionnaire. The obtained data were analyzed using visual analysis. Results: The results showed that sensory processing training led to improve attention, working memory and executive functioning neuropsychology skills of students with visual impairment. Conclusion: Consequently, with paying attention to the obtained results of the present research, recommend that along with the other educational and rehabilitation methods for children with visual impairment, applied sensory processing training can be taken into account. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Sensory processing, Neuropsychology, Visual impairment |
|
نویسندگان مقاله |
سالار فرامرزی | Salar Faramarzi Associate Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محمد عاشوری | Mohammad Ashori Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
گلنسا شعاعی | Golnesa Shoaei . MA in General Psychology, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-33&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|