|
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۹۴-۱۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی عوامل مؤثر و مؤلفههای آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه از نظر متخصصان علوم شناختی و آموزش عالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آمادگی شناختی یکی از مباحث نوظهور در علوم شناختی است که از یک دهه بیش در وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به شرایط پیچیده، در حال تغییر و غیر قابل پیشبینی مطرح شده است. در این پژوهش با توجه به پیچیدگی محیط دانشگاه و غیر قابل پیشبینی بودن رویدادها و تحولات آن، آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه مورد مطالعه قرار گرفت. روش کار: برای انجام این پژوهش از روش کیفی فراترکیب (الگوی هفت مرحلهای Sandelowski و Barroso (2007) جهت طراحی الگوی اولیه آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه و مصاحبه با خبرگان و متخصصان علوم شناختی و مدیریت آموزش عالی جهت اعتباریابی الگو استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش شامل عوامل مؤثر بر آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه (شامل عوامل محیطی و عوامل سازمانی) و مؤلفههای تشکیلدهنده آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه شامل آمادگی شناختی فردی (فراشناخت، تفکر انتقادی_تحلیلی، تفکر خلاق، تفکر سیستمی، آگاهی موقعیتی، مفهوم سازی، سازگاری) آمادگی شناختی گروه_کاری (توانایی شناختی و تعاملات گروه_کاری)، آمادگی یادگیری (چابکی یادگیری_ذهنی) و آمادگی اجتماعی_عاطفی (هوش اجتماعی_عاطفی، مدیریت استرس) بود که در قالب یک الگوی مفهومی ارائه و اعتباریابی گردید. نتیجهگیری: آمادگی شناختی یک سازه پیچیده و چند بعدی است که در نتیجه تعامل عوامل محیطی و سازمانی و مؤلفههای تشکیل دهنده آن حاصل میشود و میتواند در موفقیت رؤسای دانشگاه نقش کلیدی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آمادگی شناختی، آمادگی شناختی فردی، آمادگی شناختی گروهکاری، آمادگی یادگیری، آمادگی اجتماعیعاطفی |
|
عنوان انگلیسی |
Identification of effective factors and components of cognitive readiness of university presidents from the perspective of cognitive science and higher education experts |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Cognitive readiness is one of the emerging issues in the field of cognitive science that has been raised in response to the complex condition, changing, and unpredictable at the United States Department of Defense for more than a decade. The present study aimed to investigate the cognitive readiness of university presidents due to the complexity of the university environment and the unpredictability of its events and developments. Methods: To do the research, the meta-synthesis qualitative research method based on seven stages of Sandelowski and Barroso (2007) was used to design a tentative model to measure the cognitive readiness of university presidents through the interview with cognitive science and higher education management experts for pattern validation. Results: The results of the research consisted of effective factors (including environmental and organizational factors) on cognitive readiness of university presidents, and the components of their cognitive readiness including individual cognitive readiness (meta-cognition, critical-analytical thinking, creative thinking, systematic thinking, situation awareness, sensemaking, adaptability), team cognitive readiness (cognitive ability and work-team interactions), learning readiness (learning mental agility), and socio-emotional readiness (social-emotional intelligence, stress management), which presented and validated as a conceptual model, and the relialibility of the model measured. Conclusion: Cognitive readiness is a complex and multidimensional structure acquired as the result of interaction between environmental, organizational factors and its components, which would have major impacts on the success of university presidents, accordingly. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive readiness, Individual cognitive readiness, Team cognitive readiness, Learning readiness, Socio-emotional readiness |
|
نویسندگان مقاله |
علی لطفی | Ali lotfi PhD in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Management and Educational Planning, Tehran University, Tehran, Iran دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سید کمال خرازی | Sayed Kamal Kharazi . Professor of Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Management and Educational Planning, Tehran University, Tehran, Iran استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
جواد پورکریمی | Javad Pour Karimi Assistant Professor Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Management and Educational Planning, Tehran University, Tehran, Iran استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
میترا عزتی | Mitra Ezzati Assistant Professor Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Management and Educational Planning, Tehran University, Tehran, Iran استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|