، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۱۹

عنوان فارسی تأ‌ثیر آموزش مهارت‌های شناختی‌اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روان­شناسان و متخصصان علوم رفتاری همواره سعی داشته‌اند با توسعه برنامه­‌های آموزشی گوناگون، سطح سازگاری افراد را در گروه­‌های سنی مختلف افزایش دهند. بر ­این­ اساس، مرور نتایج مطالعات در حوزه شناختی_اجتماعی، نشان می­دهد که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از کنش‌وری نا‌مناسب نوجوانان، به نقص در خزانه مهارتی آنها مربوط می­‌شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی_اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری نوجوانان انجام شد. روش کار: در این پژوهش نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون_پس‌­آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری دو ماهه، از جامعه آماری 148 نفری دانش‌آموزان دختر پایه هشتم، 58 دانش­‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه­‌ها جایگزین شدند. دانش‌آموزان دو گروه، در مرحله پیش‌­آزمون و پس آزمون به مقیاس روابط مثبت با دیگران و مقیاس سازگاری، پاسخ دادند. برای دانش‌آموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هر هفته حدود 2 ساعت، برنامه آموزش مهارت­های شناختی_اجتماعی ارائه گردید. نتایج با آزمون­‌های تحلیل کواریانس تک­ متغیری و چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند. یافته­‌ها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری برای تعیین اثر گروه بر سازگاری دانش‌آموزان در مرحله پس‌­­آزمون و پیگیری معنادار بود (05/0P<). همچنین، نتایج تحلیل کواریانس تک‌ متغیری برای تعیین اثر گروه بر میزان روابط مثبت با دیگران در مرحله پس‌­آزمون و پیگیری نیز معنادار بود (05/0P<). از طرفی یافته­ها نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله پیگیری ثابت بوده است. نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش مهارت‌های شناختی_اجتماعی از طریق بازسازی شناختی، اصلاح اسنادهای علّی و تحریف‌های شناختی و همچنین پربارسازی مهارت­های رابطه بین‌فردی در تقویت خزانه مهارتی فراگیران به‌ طور تجربی مؤثر بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت­های رابطه بین­ فردی، سازگاری، مهارت­های شناختی_اجتماعی، کفایت اجتماعی

عنوان انگلیسی Effect of cognitive social skills training on positive relationships with others and adjustment of students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychologists and behavioral science experts have always tried to increase the level of adjustment of individuals in different age groups by various developing educational programs. Therefore, the review of the results of studies in the field of social cognition illustrates that a significant part of the cognitive social maltreatment of adolescents is related to the deficiency of their skill treasury. Hence, the purpose of this study was to examine the effectiveness of cognitive social skills training in positive relationships with others and adjustment of adolescents. Methods: In this quesi-experimental research with pretest-posttest nonequivalent-group design with two month follow-up, a population of 148 female students of the 8th grade, 58 students were selected by convenience sampling method and then divided into two groups. All the participants in the two groups responded to the scale of the positive relationship with others and Student Adjustment before and after the experiment. The students of the experimental group received cognitive social skills training for 10 weeks, (2 hours per week). Finally, the obtained results were analyzed by univariate and multivariate covariance analysis using SPSS software. Results: The results of the multivariate covariance analysis for determining the effect of the group on student's adjustment was significant in the post-test and follow up (P< 0.05). As well as the results of univariate covariance analysis to determine the effect of the group on the level of positive relationships with others in the post-test and follow up was statistically significant (P< 0.05). Also, the findings indicated that the intervention effect on the variables in the follow up stage was invariant. Conclusion: The results of this study indicated that the cognitive social skills training program was experimentally effective in cognitive restructuring, cognitive impairment and causal bias, as well as the enhancement of interpersonal skills in enhancing the skills of the students.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interpersonal relationship skills, Adjustment, Social cognition skills, Social competence

نویسندگان مقاله لیلا کبیری | Leila Kabiri
. MA in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

امید شکری | Omid Shokri
Assistant Professor in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

حسین پورشهریار | Hossein Pourshahriar
. Assistant Professor in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات