، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۰

عنوان فارسی اثربخشی فراشناخت درمانی بر میزان استعداد الکلیسم دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اعتیاد به الکل پدیده مهمی است که به دلیل طبیعت چندگانه‌ی آن در سال‌های اخیر دانشجویان را به سمت خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی فراشناخت درمانی به شیوه گروهی بر میزان استعداد الکلیسم دانشجویان پسر انجام پذیرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر دوره کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 30 آزمودنی انتخاب و به‌ طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامه فراشناختی (MCQ-30) و مقیاس آمادگی به اعتیاد (APS) استفاده شد. یافته‌ها: داده‌های به ‌دست ‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و  tزوجی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. نمرات کوواریانس پس‌آزمون آمادگی به اعتیاد نشان داد که اثربخشی فراشناخت درمانی بر میزان استعداد الکلیسم دانشجویان پسر معنادار بود (0/01>P). نتیجه‌گیری: به ‌طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان فراشناختی، استعداد الکلیسم دانشجویان را کاهش داده و تأثیر اثر فراشناخت درمانی بر میزان استعداد الکلیسم دانشجویان در مرحله پیگیری بعد از 3 ماه ماندگار هست.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت درمانی، استعداد الکلیسم، دانشجویان

عنوان انگلیسی Effectiveness of meta-cognitive therapy on alcoholism potential in students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Alcohol addiction is an important phenomenon, which has attracted   college students because of its multi-variable nature. This study aimed to determine the effectiveness of meta-cognitive group therapy on the alcoholism potential in male students. Methods: This study was considered as a semi-experimental research which has used the pretest-post-test with control group and follow-up stage design. The statistical population included all of the undergraduate male students at Ferdowsi University of Mashhad in the academic year 2017. The sample including 30 subjects was selected by the cluster sampling and they were assigned into experimental and control groups. In this study, meta-cognition questionnaire (MCQ-30) and the addiction potential scale (APS) were used. Results: The obtained data were analyzed using the analysis of covariance and dependent t-test. The covariance and post-test alcoholism potential scores showed that the effect of meta-cognitive therapy on the alcoholism potential of male students was significant (P< 0.01). Conclusion: Overall, the results indicated that meta-cognitive therapy has decreased the alcoholism potential of the male students and the effect of meta-cognitive therapy on alcoholism potential in a three-month follow-up stage is persistent    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognitive therapy, Alcoholism potential, Students

نویسندگان مقاله حسین فرخی | Hossein Farrokhi
Master Student of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Allameh Tabataba&apos;i, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

فرامرز سهرابی | Faramarz Sohrabi
Professor of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Allameh Tabataba&apos;i, Tehran, Iran
استاد روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

علی دلاور | Ali Delavar
Professor of Statistics and Research method, Faculty of Psychology and Education, University of Allameh Tabataba&apos;i, Tehran, Iran
استاد آمار و روش تحقیق، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات