|
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۵۲-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش آگاهی واجی بر حافظه کاری در دانشآموزان با مشکلات خواندن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی مداخلات آموزش واجآگاهی بر بهبود حافظه کاری دانشآموزان با مشکلات خواندن انجام گرفت. روش کار: به این منظور 30 دانشآموز دختر پایه اول ابتدایی که بر اساس چک لیست نارساخوانی علایم مشکلات یادگیری را داشتند به روش هدفمند گزینش و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای گرفتند. افراد گروه آزمایش در 13 جلسه 80 دقیقهای بر اساس برنامه تدوین شده آموزشهای واجشناختی دریافت نمودند. نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکت کنندگان دو گروه با آزمونهای آگاهی واجی سلیمانی_دستجردی (1384) و حافظهیکاری وکسلر جمعآوری شد. نتایج: دادههای حاصل از اجرای آزمونها با روش تحلیل کوواریانس، اثربخشی مداخلات واجشناختی بر حافظه کاری را تایید کردند (0/001P<). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی مداخلات واجشناختی در حافظه کاری و نقش هم زمان در بهبود خواندن میتوان ادعا کرد پرداختن به آموزشهای واجشناختی در طول سال اول تحصیل و یا حتی پیش از دبستان ضروری مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مداخلات آگاهی واجی، حافظهکاری، مشکلات خواندن |
|
عنوان انگلیسی |
The impact of phonological awareness training on working memory in children with reading |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study aimed to study the effectiveness of phonological interventions to improve working memory in children with reading difficulties. Methods: The study population consisted of first-grade poor readers girl students in Tehran. Thirty students were recruited through a purposeful method (n=15 in 2 groups). The experimental group was received the 13 sessions of the 80-minute training program, which developed based on phonology. Assessment instruments included Diagnostic Phonological Awareness test (Dastjerdi & Soleimani, 2010) and Wechsler memory scale. Pretest and posttest data were analyzed using analysis of covariance. Results: Result revealed that phonological intervention could enhance experimental groups working memory. Conclusion: Thus, the results suggested the phonological intervention, which can be crucial to be ready for learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Phonological intervention, Working memory, Reading difficulties |
|
نویسندگان مقاله |
پرستو حریری | Parastoo Hariri 1. PhD in Educational Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran 1. دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
هایده صابری | Hayedeh Saberi 2. Associate Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran 2. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
خدیجه ابوالمعالی | Khadijeh Abolmaali 3. Assistant Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran 3. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|