، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۲-۱۴۰

عنوان فارسی تأثیر نوع الگو بر فعالیت نورون‌های آینه‌ای حین مشاهده یک مهارت حرکتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مشاهده الگوی ماهر، الگوی مبتدی و خودالگودهی بر فعالیت نورون­‌های آینه­‌ای انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه­‌تجربی با طرح درون‎گروهی بود، که با شرکت 21 نفر دانشجوی پسر با میانگین سنی 16/19 سال در سه موقعیت آزمایشی 1. مشاهده خودالگودهی، 2. مشاهده الگوی ماهر و 3. مشاهده الگوی مبتدی اجرا شد. تکلیف مورد نظر، مهارت پات گلف بود. بعد از ارائه دستورالعمل و آموزش اولیه مهارت با تأکید بر مراحل و نکات مهم و اجرای چند ضربه، شرکت‎کنندگان10 ضربه پات گلف انجام دادند و از اجرای آنها برای تهیه نوارهای ویدئویی برای نمایش در حین ثبت امواج الکتریکی مغز، فیلم‎برداری شد. مرحله دوم، ثبت امواج الکتریکی مغز حین مشاهده سه نوع الگو بود. در این ثبت، 10 فیلم 10 ثانیه‎ای از ضربه پات گلف مشاهده شد. این عملیات سه بار به شکل موازنه متقابل تکرار ­شد؛ 1. با مشاهده اجراهای خود که در مرحله قبلی فیلم­برداری شده بود، 2. مشاهده اجراهای الگوی ماهر (گلف­‌باز ماهر) 3. مشاهده اجراهای الگوی مبتدی (فرد مبتدی در مهارت پات گلف). برای اندازه‎گیری سرکوب ریتم Mu از نسبت توان ریتم Mu در حالت مشاهده به توان ریتم Mu در حالت پایه در نواحی مغزی 3C، 4C و Cz استفاده شد. یافته­­‌ها: آزمون آماری تحلیل واریانس درون­ گروهی دو راهه نشان داد که سرکوب ریتم Mu بین موقعیت‎های آزمایشی تفاوت معناداری دارد. نتیجه مقایسه­‌های زوجی نیز حاکی از آن بود که در موقعیت خودالگودهی، سرکوب ریتم Mu به طور معنا­داری بیش­تر از دو موقعیت دیگر بود. نتیجه­‌گیری: بخشی از یافته­‌ها بیانگر آن است که به علت عدم تطابق بین توانایی اجرای حرکت با اجرای الگوی مشاهده ­شده، فعالیت نورون­‌های آینه­‌ای در موقعیت‎های الگوی ماهر و الگوی مبتدی پایین­‌تر بوده است. علت فعالیت بیشتر نورون­‌های آینه­‌ای در موقعیت خودالگودهی نیز در چهارچوب نظریه شناختی_اجتماعی Bandura و شباهت الگو_مشاهده­‌گر بحث و تبیین شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگودهی، سرکوب ریتم Mu، نورون‌های آینه‌ای، مهارت حرکتی

عنوان انگلیسی Effects of model type on mirror neurons activity during observation of a motor skill
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present study was to investigate the effect of self-modeling, skilled model and novice model on the activity of mirror neurons. Methods: The current research was a semi-experimental study with an intergroup design. Twenty-one male students (mean age: 19.16 years) in three experimental conditions: 1. self-modeling, 2. skilled model observation, and 3. novice model observation attended in the study. The task of interest was a golf putting task. After providing pre-training considerations, instructions, and initial training in putting skill with emphasis on important stages and tips, the volunteers performed 10 golf putts and their performance was used for providing video tapes for display during recording of brain electrical waves. The second stage was to record the brain electrical waves by observing three types of models. In this recording, 10 10-second videos of golf putting were watched. The operation was repeated three times in the form of counterbalance: within-participant order; 1. by viewing their performance filmed in the previous stage, 2. by viewing skilled model performances (skilled golfer) and 3. by viewing novice model performances (beginning golfers in putting task). To measure the mu rhythm suppression, ratios of the mu rhythm power during the observed conditions relative to the power over the baseline condition at C3, C4 and CZ scalp locations were used. Results: Two-way within-subject analysis of variance (ANOVA) showed that the mu rhythm suppression was significantly different among experimental conditions. The results of paired comparisons also indicated that in, self-modeling, suppression of mu rhythm was significantly higher than the other two conditions. Conclusion: Some of the findings indicate that due to the discrepancy between the ability to perform movement with the observed model execution, the activity of the mirror neurons was lower in the skilled and novice models. The cause of greater mirror neurons activity in self-modeling conditions was also discussed in terms of the Bandura's cognitive-social theory and model-observer similarity.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Modeling, Mu rhythm suppression, Mirror neuron, Motor skill

نویسندگان مقاله رامین اشرف | Ramin Ashraf
PhD Student in Motor Learning, Faculty of Sport Science and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

بهروز عبدلی | Behrouz Abdoli
Associate Professor, Faculty of Sport Science and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشیار دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

رضا خسروآبادی | Reza Khosrowabadi
Assistant Professor, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

علیرضا فارسی | Alireza Farsi
Associate Professor, Faculty of Sport Science and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشیار دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات