|
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی مفهومی تصمیمگیری با رویکرد شناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تصمیمگیری یکی از مهمترین مباحث علوم شناختی و مدیریت است. در بیشتر الگوهای تصمیمگیری، مؤلفههای شناختی از جمله باورها، ارزشها و اعتقادات -که در تصمیمگیری نقش تعیینکننده دارند- نادیده گرفته شده است. این پژوهش با هدف احصاء مؤلفه های شناختی تأثیرگذار بر تصمیم گیری و تدوین الگوی مفهومی تصمیمگیری با رویکرد شناختی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه، از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. جامعه تحقیق، کلیه منابع منتشرشده در زمینه علوم شناختی و تصمیمگیری در فاصله سالهای 1950-2017 میلادی در قالب مقاله، گزارش پژوهشی و کتاب به زبان فارسی و انگلیسی بود. با بهکارگیری روش نمونهگیری نظری، دادههای مورد نیاز گردآوری و تحلیل قرار شد. فرایند نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که اشباع نظری مقولهها حاصل شد. یافتهها: مولفه های شناختی مورد اشاره در 72 مقاله تخصصی منتشره در مجلههای معتبر، 20 دانشنامهها، 6 فصل کتاب، 4 گزارش پژوهشی و 7 کتاب، گردآوری شد. تحلیل نهایی دادهها در فرایند رفتوبرگشتی سهمرحلهای مفهومپردازی، مقولهپردازی، و نظریهپردازی به استنتاج مجموعهای مرتبط از مفاهیم، مقولهها و زیرمقولهها منجر شد. نتیجه: حاصل این تحقیق، استنتاج 8 مقوله شناختی موثر در تصمیمگیری بود که ارکان الگوی شناختی تصمیمگیری را تشکیل میدهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصمیمگیری، علوم شناختی، عقلانیت محدود |
|
عنوان انگلیسی |
A Conceptual Model of Cognitive Decision Making |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Decision making is the most important aspect of both cognitive sciences and management. In most decision making models, cognitive components of decision making such as worldview, values and beliefs of the individual--which have a determinant role--are ignored. The goal of this study was to identify the cognitive components of decision making and develop a conceptual cognitive model. Method: To this end, content analysis method was carried out, and the relevant literature published between 1950-2018 in English and Persian articles, research reports, and books were reviewed until theoretical saturation of cognitive categories was reached. The cognitive components of decision making as reflected in 72 articles, 3 book chapters, 4 research reports, and 7 books were collected and analyzed in three cycles of iterative bottom-up processes of conceptualization, categorization and theorization which resulted in an interrelated set of concepts, categories and sub-categories. Results: The cognitive components of decision making as reflected in 72 articles, 6 book chapters, 4 research reports, and 7 books were collected and analyzed in three cycles of iterative bottom-up processes of conceptualization, categorization and theorization which resulted to an interrelated set of concepts, categories and sub-categories. Conclusion: The finding of the study was a set of eight cognitive categories effective in decision making. These categories which constitute the building blocks of a cognitive decision making model are described in the article in detail. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
decision making, cognitive science, bounded rationality. |
|
نویسندگان مقاله |
صهبا رضائیان | Sahba Rezaian PhD Candidate in Higher Education Administration دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران
سید کمال خرازی | Seyed Kamal Kharrazi Full Professor of Tehran University,Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Management and Educational Planning استاد دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
احسان جمالی | Ehsan Jamali Assistance Professor at National Organization of Educational Testing استاد دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
ابوالقاسم نادری | Abolghasem Naderi Full Professor of Tehran University,Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Management and Educational Planning استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-44&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|