|
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر ظرفیت حافظه کاری و بازخورد افزوده بر یادگیری تکلیف تیراندازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر نوع بازخورد بر یادگیری تکلیف تیراندازی با تفنگ بادی در افراد با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی، روی40 دانشجو (میانگین سنی2/5±20/65) دانشگاه اصفهان انجام شد. آزمودنیها بر اساس نمره نمایه حافظه به دو گروه نمایه حافظه کاری بالا و پایین تقسیم شدند. تکلیف آزمودنیها، تیراندازی با تفنگ بود. ابزارهای تحقیق آزمون فراخنای ارقام وکسلر بزرگسالان و نرم افزار اسکت بود که به ترتیب برای سنجش نمایه حافظه کاری و ارائه بازخورد حاصل از اجرا استفاده شد. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنیها، سه بلوک 10 کوششی را تمرین و بازخورد حاصل از نتیجه و اجرا دریافت کردند. در مراحل یادداری فوری و تاخیری یک بلوک 10 کوششی را اجرا کردند. یافته ها: دادهها با استفاده از روش آماری واریانس با اندازه گیری های تکراری و واریانس دو طرفه تجزیه و تحلیل شد. نتیجه گیری: نتایج مرحله اکتساب نشان داد، میانگین امتیاز شلیک گروه های ظرفیت حافظه کاری بالا و بازخورد حاصل از نتیجه به طور معناداری بیشتر از گروه های حافظه کاری پایین و بازخورد حاصل از اجرا بود. در مرحله یادداری فوری و تأخیری در گروه حافظه ی بالا، میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از اجرا به طور معناداری بیشتر از میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از نتیجه و در گروه حافظه ی پایین، میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از نتیجه به طور معناداری بیشتر از میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از اجرا بود. بنابراین به نظر می رسد ظرفیت حافظه کاری افراد میتواند بر یادگیری تکالیف حرکتی در طی ارائه بازخورد اثرگذار باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه کاری، بازخورد حاصل از نتیجه، بازخورد حاصل از اجرا، تیراندازی |
|
عنوان انگلیسی |
Eeffect of working memory capacity and augmented feedback on learning a shooting task |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of the present study was to investigate the effects of the type of feedback on learning a shooting task in high- and low-working memory individuals. Method: A quasi-experimental research was conducted on 40 students of the University of Isfahan with a mean age of 20.65 years (SD = 2.5) who were selected through convenience sampling and were assigned to high- and low-working memory groups based on memory quotient scores. The task required participants to shoot with an air rifle and then they were provided with knowledge of the result and performance. Wechler digit span adults test and Scatt Shooter software were used to collect the data, evaluate working memory quotient, and knowledge of performance respectively. All participants performed 30 trials during the practice phase, and 10 trials during the immediate and delayed retention phases. Results: Repeated measures analysis of variance and two-way analysis of variance were used to analyze the collected data. Conclusion: The analyses demonstrated that during acquisition phase, high-working memory and knowledge of results groups' shooting mean scores were significantly higher than the low-working memory and knowledge or performance groups. Moreover, in the immediate and delayed retention phases, shooting mean scores were significantly higher for high-working memory groups with knowledge of performance results, but not for the knowledge of results groups. In addition, shooting mean scores were significantly higher for low-working memory groups with knowledge of results, but not for the knowledge of performance groups. Therefore, it seems that working memory capacity may have an effect on learning motor task during feedback presentation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Working memory, Knowledge of results, Knowledge of performance, shooting |
|
نویسندگان مقاله |
فریبا کریمی | Fariba Karimi M.S, Department of Sport Sciences. University of Isfahan, Isfahan کارشناسی ارشد تربیت بدنی، گرایش رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
مریم نزاکت الحسینی | Maryam Nezakat-Alhosseini Associate Professor, Department of Sport Sciences, university of Isfahan, Isfahan دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
شیلا صفوی | Shila Safavi Assistant Professor, Department of sport Sciences. University of Isfahan, Isfahan استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-47&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|