|
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
برندینگ و رقابت در عرصه جهانی با تاکید بر تصاویر ذهنی شهروندان مشهد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: در آغاز قرن بیست و یکم، جهانی شدن به عنوان یکی از مهمترین بحثهای علمی جامعه بشری سبب شد تا شهرها در فضای رقابتی شدید برای کسب منافع اقتصادی قرار بگیرند. برای حضور مؤثر در این رقابت، شهرها باید دارای برندهایی بهعنوان پارادایم جدید بازاریابی شهری باشند و به جذب سرمایه بپردازند. یکی از راههای شناسایی این برندها، بهرهمندی از تصاویر ذهنی ساکنین شهر است. روش: پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی است، درصدد است با استفاده از تصویر ذهنی فعلی شهروندان "دِنا"ی شهر مشهد و مؤلفههای قابل برند شدن آن بهعنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان را شناسایی کند و با شناسایی قسمتهای فراموش شده آن راهکارهایی برای استفاده از حداکثر توان شهر ارائه کند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند از شهروندان مشهد که در انتها تعداد آنها به 400 نفر رسید و توزیع آنها در مناطق 13گانه نیز رعایت شد، خواسته شد تا تصویر ذهنی خود را از شهر مشهد ترسیم و پنج نقطه از بهیادماندنیترین نقاط شهر را به ترتیب اولویت ذکر کنند. یافتهها: یافتهها نشان داد، مهمترین عناصر یا برندهای شهر مشهد حرم رضوی، پارک ملت، میدان شهدا، کوهسنگی و وکیلآباد است. دِنای شهر عمدتاً به فضای اطراف حرم رضوی و مسیرهای منتهی به آن محدود شده است. درصد قابلتوجهی از محدودۀ هویتی و قدیمی شهر نظیر بولوار شهید قرنی، فردوسی، معلم و عبدالمطلب بهعنوان فضاهای گمشده در تصورات ذهنی شهروندان و دِنای شهر جایگاه مناسب نداشت. در صورت برندسازی آنها میتوان منافع اقتصادی بسیار برای شهر و شهروندان ایجاد کرد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد استفاده از ادراک و تصورات ذهنی ساکنین از شهر، نقش موثر در شناسایی فضاهای گمشده و ایجاد برندسازی در عرصه ملی و فراملی دارد که باید بهصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برندسازی، رقابتپذیری، تصویر ذهنی، دِنا، مشهد |
|
عنوان انگلیسی |
Branding and Competition in the Global Arena with an Emphasis on the Mental Images of Mashhad Residents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: At the beginning of the 21st century, globalisation, as one of the most important scientific debates, has led to the competition of cities to gain economic profit. To be successful in this competition, cities should have some brands which are considered a new paradigm in urban marketing for attracting capital investment. One of the ways which can be used for identifying these brands is taking advantage of the city residents' mental images. Method: Current study aims to identify the principal components of the Mashhad city, the second most significant religious metropolitan area of the world, through a qualitative approach and using mental images. Through identifying the forgotten districts of the city, some solutions are provided to maximise the use of current potentials. For this purpose, 400 Mashhad residents were reached through targeted sampling and were asked to draw their mental images and mention five most significant and memorable places of the city. Results: Findings show that the most important elements or brands of the Mashhad city are the Razavi Holy Shrine, Mellat Park, Shohada Square, as well as Kouhsangi and Vakil Abad. Also, it is understood that for many residents, Mashhad is mainly limited to the surrounding area of Razavi Holy Shrine or routes leading to it. Furthermore, some important places and routes like Shahid Gharani, Ferdowsi, Moalem and Abdulmutallab Boulevard are found as the forgotten areas and, consequently, incapable of benefiting the city and being attracted by its residents unless they are taken into consideration. Conclusion: The results indicate that the use of the residents' perceptions of the city has a beneficial role in identifying the unnoticed areas of the city as well as creating branding in the national and transnational areas which need particular attention. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Branding, Competitiveness, Mental Image, Mashhad |
|
نویسندگان مقاله |
مجتبی رفیعیان | Mojtaba Rafian Associate Professor of Urban Planning, Tarbiat Modares University, Tehran دانشیار شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
محمد قضایی | Mohammad Ghazaie PhD candidate of Urban Planning, Tarbiat Modares University, Tehran دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
رضا قاضی | Reza Ghazi MA in Urban Planning, University of Tehran, Tehran کارشناس ارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران، تهران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|