|
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱-۱۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب بر خلاقیت شناختی و هیجانی کودکان دبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: برای افزایش خلاقیت صدها راه وجود دارد، اما روش های جدید باید مبتنی بر آموزش غیرمستقیم و متناسب با سرگرمی های به روز کودکان و نوجوانان باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب (HRV) بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان دبستانی شهر اصفهان است. روش: نمونه ی پژوهش 90 کودک هفت تا 12 ساله (51 دختر و 39 پسر) بودند که هم داوطلب شرکت در جلسات بودند و هم ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند. آزمودنی ها به صورت تصادفی در پنج گروه آزمایشی (بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب، نوروفیدبک آلفا در مکان های Pz, P3, P4, P4-P3) و گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای اندازه گیری سازه های مورد نظر، فرم والد آزمونهای خلاقیت هیجانی آوریل (1999) و فرم تصویری خلاقیت شناختی تورنس (1962) در سه مرحله ی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اجرا و آزمون هوش ریون و فرم والد سیاهه ی نشانه های مرضی کودکان نیز پاسخ داده شد. گروه های بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب و نوروفیدبک، آموزش را در 15 جلسه ی 45 دقیقه ای و سه بار در هفته به صورت انفرادی دریافت کردند. فرض پژوهش این بود که بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب و نوروفیدبک آلفا/تتا میتواند خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان دبستانی در مراحل پس آزمون و پیگیری را افزایش دهد. یافته ها: داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکراری تحلیل شدند و نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان های P3 و Pz و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب توانسته اند در هر دو مرحله ی پس آزمون و پیگیری، خلاقیت شناختی و هیجانی را افزایش دهند (0/05و 0/01>P ). نوروفیدبک PZ بر خلاقیت شناختی و بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب بر خلاقیت هیجانی اثر بیشتری داشته اند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، از این روشها میتوان برای افزایش خلاقیت شناختی و هیجانی استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نوروفیدبک آلفا/تتا، بیوفیدبک تغییرپذیری ریتم قلب، خلاقیت شناختی، خلاقیت هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Study of the effects of alpha/theta neurofeedback and heart rate variability biofeedback on emotional and cognitive creativity in elementary school children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: There are hundreds of ways to develop creativity among children, youths and adults. Developing new ideas and ways of teaching creativity should incorporate the interests and hobbies of children and young adults. The purpose of this study was to investigate the effects of alpha/theta neurofeedback and heart rate variability (HRV) biofeedback on emotional and cognitive creativity in elementary school children in the citly of Isfahan. Method:The sample consisted of 90 children who participate in the research vulnarably. Participants were randomly assigned to control five experimental groups. Emotional and cognitive creativity were measured by Torrance's Test of Creativity and Averill's Emotional Creativity Inventory. The experimental groups participated in 15 HRV biofeedback sessions, 15 alpha/theta neurofeedback sessions. It was hypothesized that each of these methods increases creativity and also have differetnt effects on emotional and cognitive creativity and their components in the experimental groups. Results:The result of analysis of variance of repeated measures showed that these methods significantly increased emotional and cognitive creativity and their components (p< 0.05). HRV biofeedback had more effect on emotional creativity. And Pz alpha/theta neurofeedback had more effect on cognitive creativity. Conclusion: alpha/theta neurofeedback increased cognitive creativity, and heart rate variability (HRV) biofeedback increased emotional creativity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
alpha/theta neurofeedback, heart rate variability (HRV) biofeedback, emotional creativity, cognitive |
|
نویسندگان مقاله |
زهره علاءالدینی | Zohre Alaedini Assistant Professor and FacultyMember of Higher Education Institute of Almahdi Mehr استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان
مهرداد کلانتری | Mehrdad Kalantari Associate Professor and Faculty Member of University of Isfahan دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
محمدباقر کجباف | Mohamad Bagher Kajbaf Associate Professor and Faculty Member of University of Isfahan دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
حسین مولوی | Hossein Molavi Full Professor and Faculty Member of University of Isfahan استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-678&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|