، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۸۴-۹۲

عنوان فارسی ارایه و ارزیابی مدل تأثیر رشد زبان، بر عملکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب‌شنوایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب شنوایی پایدار دوره­ ی کودکی که باعث بروز مشکلات زبانی و گفتاری می­شود، تا حد زیادی درهمان اوایل کودکی خود را نشان می­دهد. پژوهش­ های گذشته، رابطه­ ی قطعی بین مهارت­ های زبانی و عملکرد اجتماعی کودکان را نشان می­دهند.هدف این مطالعه، ارایه و ارزیابی مدل تأثیر رشد زبان بر کارکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب شنوایی است. روش: برای سنجش رشد زبان و عملکرد اجتماعی، آزمون رشد زبان-3 (3- TOLD) و ارزیابی  مهارت­های اجتماعی کودکان خردسال ماتسون در شهر شیراز روی 120 کودک دچار آسیب شنوایی اجرا و برای تحلیل داده­ها در نرم­ افزار- Amos ، از مدل معادله­ ی ساختاری استفاده شد. یافته ها: تأثیر سطح رشد زبان بر رفتارهای اجتماعی، مستقیم و معنادار است و 35 درصد تغییرات عملکرد اجتماعی، با رشد زبان پیش­بینی می­ شود. نتیجه­ گیری: رشد زبان نقش مهمی در عملکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب شنوایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان با آسیب شنوایی، رشد زبان، عملکرد اجتماعی

عنوان انگلیسی Presenting and evaluating model of language development effects on social functions of children with hearing impairment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Permanent childhood hearing impairment often results in speech and language problems that are already apparent in early childhood.  Past studies show a clear link between language skills and the child's social functioning.  The aim of this study was to examine the effect of the level of language development on social functions in children with hearing impairment.Method:Test of Language Development(TOLD-3) and Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters(MESSY) were used for evaluating language development and social behaviors of 120 children with hearing impairment in Shiraz, Iran. Structural equation model was used to analyze the data in Amos Graphic-18.Results: level of language development had direct significant effect on social behaviors and 35 percent variance in social behaviors was predicted by language development.Conclusion: language development is the important factor in social functions in children with hearing impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children with hearing impairment, language development, social function

نویسندگان مقاله صدیقه رضایی دهنوی | Sedigheh Rezaei Dehnavi
PhD, Assistant professor, Education and Psychology department, Payame Noor University
استادیار بخش علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه پیام نور اصفهان

صدیقه رستمی | Sedigheh Rostami
PhD student of psychology, faculty of psychology, AllamehTabatabaie university
دانشجوی دکتری،روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی

اقدس رنگانی | Aghdas Rangani
Psychology and Education of children with special needs, Shiraz University
کارشناس ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-684&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات