، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۰۵

عنوان فارسی هنجارهای طبقاتی ماده‌های کلامی زبان فارسی در ۵۱ طبقه: بازتولید و گسترش هنجارهای کانتیکت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بر اساس دیدگاه تالوینگ، حافظه­ ی معنایی، یکی از انواع حافظه است و به توانایی بازیابی مفاهیم و واژگان معنایی اطلاق می­ شود. یکی از ابزارهای رایج برای بررسی حافظه­ ی معنایی، هنجارهای مربوط به سلسله‌ مراتب مصادیق‌ تولیدشده برای مفاهیم مفروض است.تاکنون پژوهش‌های بسیاری در زبان‌های گوناگون، به‌جز فارسی، با هدف آماده کردن هنجارهای طبقات مفهومی، به این موضوع پرداخته­ اند. از این رو مطالعه­ ی حاضر، به استخراج هنجارهای طبقاتی دانشجویان ایرانی اختصاص یافت. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه­ ی هدف همه ­ی دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه‌های کشور بود. نمونه‌­ی مورد بررسی، 200 نفر از دانشجویان دانشگاه­ های پنج منطقه­ ی جغرافیایی کشور بود که به شکل نمونه­ گیری دردسترس انتخاب‌ شدند. برای جمع ­آوری داده‌ها از روش اصلی بتیگ و مونتاگ (1969)، یعنی ارائه­ ی محرک‌های مفهومی با فواصل 30 ثانیه‌ای استفاده شد. یافته‌ها: پس از حذف پاسخ‌های مخدوش، مصادیق تولیدشده­ ی معتبر 165 مشارکت‌کننده برای 51 مفهوم برگرفته از مطالعات اولیه­ ی بتیگ و مونتاگ تحلیل‌شدند. آن­گاه شاخص‌های توان، رتبه و مجموع پاسخ‌های تولیدشده برای هر یک از مصادیق، به اضافه­ ی شاخص‌های درصدی برای مجموع تعداد هر یک از مصادیق به همراه درصد پاسخ‌های ارائه‌شده (به‌عنوان اولین پاسخ برای مصادیق تولیدی هر مفهوم) استخراج شدند. نتیجه‌گیری: از هنجارهای طبقاتی به دست آمده، می‌توان به‌عنوان ابزاری مفید برای مطالعات حافظه­ ی معنایی در حوزه‌های مختلف علمی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنجارهای شاخص، واژگان فارسی، ‌حافظه‌ی معنایی، شاخصیت، هنجارهای کانتیکت

عنوان انگلیسی Category Norms for the Verbal Items of Farsi Language in 51 Categories: A Replication and Extension of the Connecticut Norms
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to Tulving, semantic memory is one of the sub-types of memory which is the ability to recollect concepts and semantic words. The hierarchy of the generated exemplars of the given concepts is one of the typical measures for this type of memory. Except for the Farsi language, there are mass studies in preparation of the conceptual categories; therefore the present study is aimed to prepare category norms for the Iranian students. Method: The method of study was descriptive. The target population includes all of the current students at the universities of Iran. The studied sample consisted of 200 students, recruited from the universities from five geographical zones by convenience sampling. For data collection, the original method of Battig and Montague (1969) is employed where the conceptual stimuli are presented in 30-second intervals. Results: After eliminating the incomplete responses, the valid generated exemplars of 165 participants for 51 concepts as extracted from the original Battig and Montague study, are analyzed. The measures of potency, rank, and the total number of generated exemplars are extracted for each of the exemplars. In addition, the percentages' measures of the total number for each of the exemplars and the percentage of the generated exemplars as the first response are extracted. Concussion: The extracted category norms can be used as a valuable tool for the studies of semantic memory in different scientific areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Typicality Norms, Persian Verbal Items, Semantic memory, Connecticut Norms

نویسندگان مقاله مسعود فضیلت‌پور | Masoud Fazilat-Pour
Assistant Professor of Cognitive Psychology, Department of Psychology, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
استادیار روان‌شناسی شناختی، بخش روان‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران،


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-685&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات