، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۰-۲۷

عنوان فارسی اثر ‌آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، برانعطاف‌پذیری شناختی وتاب‌آوری سالمندان شهرستان بهشهر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در بیشتر جوامع مدرن، سالمندان بار سنگینی بر دوش خانواده­ ها تلقی می­ شوند. تغییر سریع ارزش­ های فرهنگی و اجتماعی بر کیفیت زندگی سالمندان اثر چشمگیری گذاشته که یکی از آنها کاهش میزان انعطاف ­پذیری شناختی و تاب­ آوری آنهاست. هدف این پژوهش،تعیین اثرآموزش ذهن­ آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد ، بر انعطاف­ پذیری شناختی وتاب­ آوری سالمندان است. روش: طرح این پژوهش نیمه­ آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود که در آن به روش نمونه­ گیری دردسترس ،30 نفر از سالمندان مجتمع بهزیستی بهشهر انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه 15 نفر­ی مداخله و کنترل جای داده شدند. شرکت­ کنندگان در دو مرحله­ ی پیش­ آزمون وپس­ آزمون با دو پرسش­نامه­ ی انعطاف­ پذیری شناختی دنیس و وندروال (CFI) و  تاب­ آوری کانر و دیویدسون(CD-RIS) ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه­ ی 60 دقیقه­ ای(هفته­ ای یک جلسه) با پروتکل فلکسمن مورد مداخله قرار گرفت. داده­ ها با نسخه­ ی20 نرم­ افزار SPSS و روش تحلیل کوواریانس بررسی شدند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان دادند که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله­ ی پس­ آزمون در دو مؤلفه­ ی انعطاف­ پذیری وتاب­ آوری (0/05 > P) بهبود یافته است.  نتیجه­ گیری: آموزش ذهن­ آگاهی مبتنی بر تعهد، موجب افزایش انعطاف ­پذیری شناختی وتاب­ آوری سالمندان می­ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انعطاف­ پذیری شناختی،تاب­ آوری، ذهن ­آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد،سالمندان

عنوان انگلیسی Effects of training mindfulness-based acceptance and commitment on cognitive flexibility and resilience of the elderly in Behshahr City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: in most modern societies, the elderly are considered as heavy burdens on the shoulders of families. Rapid changes in social and cultural values have left a significant effect on the life quality of the elderly, one of which is the reduction of cognitive flexibility and their resilience. The purpose of this study was to determine the effectiveness of training mindfulness-based acceptance and commitment on Cognitive flexibility and resilience of the elderly. Method: the research design was a quasi-experimental with control and experimental groups in which 30 elderly people of Behshahr Welfare Complex were selected via convenience sampling and randomly allocated to two experimental and control groups. Participants in the two levels of pre-test and post-test were assessed  with Dennis -  Vander Wal Cognitive Flexibility Questionnaires  (CFI) and Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RIS).The experimental group received  intervention for 8 sessions of 60-minutes each (one session a week) by the Flaxman protocol.Data were evaluated by analysis of covariance and version 20 of SPSS software. Results: The findings suggested that the experimental group, compared with the control group, had improved on Cognitive Flexibility and Resilience in the post-test and the improvement was visible on both variables (p< 0.05). Conclusion: Training of Mindfulness-based commitment causes an increase in the flexibility and resilience of the elderly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive flexibility, resilience, mindfulness-based acceptance and commitment, elderly

نویسندگان مقاله یوسف کبیری نسب | Yosef Kabirinasab
MA in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Sari
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد ساری

حسن عبداله زاده | Hasan Abdollahzadeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Payame-Noor University, Tehran, Iran,
استادیار ، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-697&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات