، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۸-۴۲

عنوان فارسی مقایسه‌ی درک استعاره‌ی مفهومی کودکان عادی و کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر فارسی‌زبان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف اصلی این پژوهش ، بررسی مقایسه­ ای درک استعاره­ ی مفهومی کودکان عادی و کودکان کم­ توان ذهنی آموزش­ پذیر فارسی زبان بر اساس الگوی لیکاف و جانسون (1980) است. روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ ای است و نمونه­ ی مورد بررسی شامل 15 کودک عادی فارسی زبان مدارس عادی و 15 کودک فارسی زبان کم­ توان ذهنی آموزش ­پذیر مدارس استثنایی شهرستان جیرفت می­ شود که به روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند. از این کودکان خواسته شد تا پرسش­ نامه­ ی درک استعاره­ ی مفهومی محقق­ ساخته را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل و همچنین آزمون فرضیه­ های پژوهش از آزمون تی برای مقایسه­ ی میانگین نمونه­ های مستقل و تحلیل چندمتغییره استفاده شد. یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین درک استعاره­ ی مفهومی در کودکان کم­ توان­ ذهنی آموزش­ پذیر از کودکان عادی کمتر است (0/05>P). نتیجه­ گیری: عملکرد کودکان کم­ توان ذهنی آموزش­ پذیر در درک استعاره­ ی مفهومی با کودکان عادی تفاوت دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درک، استعاره­ ی مفهومی، کودکان عادی، کودکان کم­ توان ذهنی آموزش ­پذیر فارسی­ زبان

عنوان انگلیسی The Study of comparing Conceptual Metaphor of Persian-Speaking normal children and mentally-impaird Educable Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The main purpose of the present research was to deal with a comparative study of conceptual metaphor between Persian speaking normal children and mentally-impaired educable children based on Lakoff and Johnson (1980) model. Method: The present research is a causal-comparative study.  Participants included 15 Persian speaking normal children of ordinary schools and 15 Persian speaking children with intellectual disabilities from exceptional schools of Jiroft city.  Sampling methods were available. The children were asked to complete a questionnaire to answer the  conceptual metaphor of the researcher. T-test and multivariate analysis were used to analyze and examine the research hypothesis to compare the mean of independent samples. Results: The results of this study showed that the mean of perception of conceptual metaphor was lower in children with intellectual disabilities than normal children (P< 0.05). Conclusion: Mentally impaired children  had a different performance in the perception of conceptual metaphor in comparison to typically developing children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله perception, conceptual metaphor, typically developing children, educable intellectual disability, Persian-speaking

نویسندگان مقاله عباسعلی آهنگر | Abbas Ali Ahangar
Associate Professor of English Language and Literature Department, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchistan
دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

مهرداد مظاهری | Mehrdad Mazaheri
Associate Professor of Psychology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchistan.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

محدثه سلطانی نژاد | Mohaddeseh SoltaniNezhad
MA Student of English Language and Literature Department, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchistan
کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-698&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات