|
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۴۳-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثرآموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: "شادکامی" نام علمی ارزیابی افراد از زندگی است. فرد شادکام اطلاعات را طوری پردازش ، تعبیر و تفسیر می کند که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش بینی اش می شود. سرزندگی تحصیلی به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقی به انواع چالش ها و موانعی که در عرصه ی مداوم و جاری تحصیلی تجربه می شوند اشاره دارد. به یقین، پیامد بامعنا زندگی کردن، احساس تسلط، آرامش، شادکامی و سرزندگی است.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ی دوم دوره ی دوم متوسطه و پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تأثیر دارد ؟ روش: روش این پژوهش ، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی دوم دوره ی دوم متوسطه ی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای بود؛ به این صورت که ابتدا از دو ناحیه ی آموزش و پرورش شهر خرم آباد، ناحیه ی دو و از بین مدارس دخترانه ی متوسطه ی چندکلاسه، یک مدرسه انتخاب شد .سپس، از بین کلاس های دوم مدرسه ی مذکور، 32 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 16 نفره ی آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای این پژوهش، فرم جدید(2001) مقیاس شادکامی آکسفورد ((OHQ و پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آزمون های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معنادرمانی باعث افزایش شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان شده و این نتایج در مرحله ی پیگیری نیز باقی مانده است.نتیجه گیری: به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره ی آموزش ، معنایابی را به دانش آموزان آموزش دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانش آموزان دوره ی متوسطه، سرزندگی تحصیلی، شادکامی، معنادرمانی |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of logo-therapy training on happiness and Academic vitality of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Happiness is a scientific name of the assessment of individuals from life. A happy person processes and interprets the information in a way that ultimately makes him feel happy and optimistic. Academic vitality refers to a positive, productive and adaptive response to a variety of challenges and obstacles that are experienced in the ongoing field of study. Certainly the consequence of a meaningful life is a feeling of mastery, calmness, happiness and vitality. Objective: The aim of this study was to investigate the effect of logo-therapy training on happiness and academic vitality of female students in the second grade of secondary school in Khorramabad city. Method: This study was done by pre-test, post-test and follow-up with the control group and the statistical population of this study included all female students of second grade of secondary schools in Khorramabad city (2015-2016). The sampling method in this study was random and step by step. First, a school was selected from secondary all-girl schools of the two education districts of Khorramabad. Then, 32 students were selected and placed in two groups of 16 experimental and control groups. The tools of this research were the New Form of Oxford Happiness Scale OHQ (2001) and Hossein Chari and Dehghanizadeh Academic Vitality Questionnaire (1391). Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate and one-way analysis of covariance) were used to analyze the data. Results: The results showed that logo-therapy training increases the happiness and academic vitality of the students and the results were also preserved in the follow-up phase. Conclusions: Accordingly, teachers are encouraged to teach logo-therapy during the training period |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic vitality, happiness, secondary school students, logo-therapy training. |
|
نویسندگان مقاله |
عزتاله قدمپور | Ezatollah Ghadampour Associate Professor of Psychology Department, Lorestan University دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
کبری بیرانوند | Kobra Beiranvand Master student in Educational Psychology, Lorestan University کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-699&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|