|
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۳۰-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه ی حافظه ی کاری افراد دوزبانه و تک زبانه و تفاوت جنسیتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یکی از مطالعات پایه ای در مباحث شناختی، بررسی تاثیرات دو زبانگی بر عملکرد فرایندهای شناختی است. مقایسه ی عملکرد شناختی افراد دو زبانه ترک-فارس و تکزبانه فارس در تکالیف حافظه ی کاری. روش: در یک مطالعه ی علی- مقایسه ای با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 60 دانش آموز دختر( 30 دو زبانه و 30 تک زبانه) و 60 دانش آموز پسر( 30 دو زبانه و 30 تک زبانه) که در متغیرهای هوش، سن و سطح تحصیل همتا شده بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون های عددی و دیداری- فضایی بود. داده ها با روش تحلیل واریانس تکمتغیره و ( n-back) انبک چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: عملکرد دانشآموزان دو زبانه در تکالیف حافظه ی کاری عامل اجرایی مرکزی و دیداری- فضایی، بهتر از دانش آموزان تکزبانه بود. همچنین پسران در انجام این تکالیف عملکرد بهتری نشان دادند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تاثیر مثبتی بر عملکرد حافظه ی کاری دارد و نیز عملکرد جنسیت مذکر در تکالیف حافظه ی کاری غیرکلامی بهتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دو زبانه، تکزبانه، تفاوت جنسیت، حافظه کاری، تکالیف انِبک |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Working Memory in Monolingual and Bilingual Individuals and Gender Differences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The present research aimed to compare the cognitive performance of bilinguals (Farsi-Turkish) and monolinguals (Farsi) on working memory. Method: The selected sample in this causal-comparative study included 120 male and female students in two groups of bilinguals and monolinguals who were matched in intelligent, age, and level of education variables. The tool package employed in this investigation comprised of numerical and spatial n-back task to assess the working memory. Findings were analyzed using the ANOVA analysis statistical methods. Results: Findings demonstrated that the performance of bilingual students in tasks of working memory central executive and visual-spatial was better than monolingual students. The gender differences showed that males were significantly more accurate than females on the spatial and numerical versions of the n-back task. Conclusion: Bilingualism is perhaps one of the numerous factors which has positive effect on cognitive performance. This study showed bilingual adolescence have better performance in non-verbal tasks than monolingual adolescence. In addition, the results support a male advantage for high cognitive load spatial and central executive control of working memory. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
bilingual, monolingual, gender differences, working memory, n-back tasks |
|
نویسندگان مقاله |
الهه شفیع آبادی | Elahe Shafiabadi MA in Educational Psychology, Semnan University,Semnan.Iran. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
محمدعلی محمدی فر | MohammadAli Mohammadifar PhD, Assistant Professor, Department of Psychology, Semnan University,Semnan.Iran. دکترای تخصصی روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان
علی محمد رضایی | Ali Mohammad Rezaee PhD, Assistant Professor, Department of Psychology, Semnan University,Semnan.Iran. دکترای تخصصی روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-515&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|