|
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر تمرینات بینایی ورزشی بر ادراک بینایی و مهارت های حرکتی کودکان هشت تا ۱۰ ساله ی نارساخوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بررسی اثر تمرینات بینایی ورزشی بر ادراک بینایی و مهارت های حرکتی کودکان هشت تا 10 ساله ی نارساخوان بوده است. روش: این تحقیق به روش نیمه تجربی و به صورت میدانی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون اجرا شده است. نمونه آماری این تحقیق را 22 نفر از کودکان هشت تا 10 سال مراجعه کننده به دو مرکز درمانی اختلال یادگیری در شهر اصفهان تشکیل میدادند که به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار داده شدند. گروه تجربی، به مدت 12 هفته در تمرینات ورزشی بینایی ورزشی سه جلسه ی یک ساعته در هفته شرکت کرد و گروه کنترل در طول دوره تمرینات به فعالیت های روزانه خود پرداخت. قبل از شروع و در پایان ( M-ABC) دوره تمرینی، مهارتهای حرکتی بنیادی با مجموعه آزمون های ارزیابی حرکت کودکان و مهارت ادراک بینایی با آزمون ادراک بینایی گاردنر اندازه گیری و داده ها با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند که تمرینات بینایی ورزشی باعث ارتقای مهارت ادراک بینایی و مهارتهای حرکتی کودکان نارساخوان شده است. نتیجه گیری: با توجه به افتههای این پژوهش، ی به والدین و مسولان پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی نارساخوان ها، تمرینات بینایی ورزشی را نیز قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تمرینات بینایی ورزشی، مهارتهای حرکتی بنیادی، مهارت ادراک بینایی، نارساخوانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Sports Vision Exercises on Motor Fundamental Skills and Visual Perceptual Skills of 8-10-Year-Old Dyslexic Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The present study was aimed to identify the influence of sports vision exercises on fundamental motor skills and visual perceptual skills of 8-10-year-old dyslexic children. Method: A pretest-posttest quasi-experimental study was conducted. The sample was composed of 22 eight- to ten-year-old dyslexic children who were referred to two learning disabilities treatment centers in Isfahan, Iran. The children were selected purposefully, using convenience sampling, and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group participated in sports vision exercises for 12 weeks (3 one-hour sessions per week) and the control group continued their daily activities during this period of learning. Before and after the training, the fundamental motor skills were assessed using Movement Assessment Battery for Children (MABC) and visual perceptual skills were measured by Gardner's test (TVPS-R, the data were analyzed using analysis of covariance. Results: The results showed that the sports vision exercises increase fundamental motor skills and visual perceptual skills in dyslexic children. Conclusion: Based on the findings of recent research there is a suggestion for parents and authorities to include sports vision exercises in the educational programs of dyslexic children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
sports vision exercises, fundamental motor skills, visual perceptual skills dyslexia |
|
نویسندگان مقاله |
سحر محمودی | Sahar Mahmoudi M.Sc in Motor behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Islamic Azad University, Isfahan,Iran. کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان
رخساره بادامی | Rokhsareh Badami Associate Professor, Department of Physical Education and Sport Science, Islamic Azad University, Isfahan دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان(
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-516&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|